Abstrakt: |
Celem badania była ocena efektywności działań podejmowanych w ramach metody Ruchu Rozwijającego w terapii dzieci autystycznych. Badaniem objęto 26 dzieci (21 chłopców i pięć dziewczynek) w wieku od siedmiu do 16 lat. Teren badań stanowiły Oddziały Krajowego Towarzystwa Autyzmu (KTA) w Słupsku, Białymstoku i Bydgoszczy, gdzie prowadzono terapię metodą Ruchu Rozwijającego. Większość respondentów (20 osób) uczestniczyła w terapii ponad dwa lata (zajęcia odbywały się w sposób systematyczny – raz w tygodniu; uczestnikami zajęć były dzieci i ich opiekunowie – najczęściej rodzice). Do zebrania materiału badawczego posłużono się analizą dokumentów, Skalą Obserwacji Zachowania (SOZ – M. Bogdanowicz i E. Lubianiec) oraz autorską Skalą Nasilenia Zachowań Autystycznych (SNZA). W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że metoda Ruchu Rozwijającego ma wpływ na rozwój dzieci autystycznych we wszystkich badanych sferach. Wykazano, że zmiany mogą wystąpić w zakresie komunikacji, będącej komponentem rozwoju społecznego. Dodatkowo zgromadzony materiał pozwolił ustalić, że największy rozwój dotyczył sfery emocjonalnej i poznawczej. |