BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Integracja edukacyjna w świetle oczekiwań i doświadczeń dzieci niepełnosprawnych
Data: [2002]
Badacz: Aleksandra Maciarz
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: w jakim stopniu badane dzieci czują się akceptowane przez rówieśników pełnosprawnych z ich macierzystej szkoły; jakie są rozmiary akceptacji rówieśników pełnosprawnych przez te dzieci oraz jaki jest stan ich kontaktów i więzi koleżeńskich z nimi. Próbę badawczą stanowiło 70 dzieci (w wieku od 11 do 16 lat) z dysfunkcją narządu ruchu, które przebywały na okresowym leczeniu w Lubuskim Ośrodku Rehabilitacji Ortopedycznej w Świebodzinie. Spośród respondentów wyłoniono dwie podgrupy: osób z niewidoczną lub mało widoczną dysfunkcją (N = 33) oraz osób z widoczną dysfunkcją (N = 37; w tym 11 dzieci chodziło przy pomocy kul, 14 poruszało się na wózku). Do zebrania materiału posłużono się metodą sondażu diagnostycznego. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że respondenci z wysoką i widoczną niesprawnością znacznie częściej czuli się słabo akceptowani przez rówieśników pełnosprawnych (62,2%) niż osoby z małą niesprawnością (21,2%). Badani, podając przykłady przejawów słabej akceptacji przez rówieśników, najczęściej wskazywali brak dobrych kolegów i przyjaciół, pomijanie w wyborach do znaczących ról, brak zaproszeń na imprezy koleżeńskie w domu oraz unikanie kontaktu. Zgodnie z uzyskanymi odpowiedziami wykazano również, że badani z wysoką i widoczną niesprawnością najczęściej w słabym stopniu akceptowali rówieśników pełnosprawnych (67,6%), z kolei osoby lekko niesprawne w większości akceptowały osoby pełnosprawne wysoko (54,5%) lub umiarkowanie (42,4%). Ponadto okazało się, że zdecydowana większość ankietowanych z widoczną niepełnosprawnością (78,9%) utrzymywała ubogie kontakty i więzi koleżeńskie z pełnosprawnymi rówieśnikami.

Deskryptory TESE: kształcenie integracyjne, integracja społeczna, dziecko, osoby niepełnosprawne, upośledzenie, zachowania społeczne, zachowania, postawa
TESE descriptors: inclusive education, social integration, child, people with disabilities, disability, social behaviour, behaviour, attitude
Publikacje:
  • Maciarz, A. (2003). Integracja edukacyjna w świetle oczekiwań i doświadczeń dzieci niepełnosprawnych. Szkoła Specjalna, 4, 196-201.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"