BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Zachowania dewiacyjne i aktywność prospołeczna młodzieży a poczucie alienacji
Data: 1997 – 2000
Badacz: Przemysław Piotrowski
Abstrakt:

Celem badania była odpowiedź na pytanie: Jaki poziom poczucia alienacji oraz jej poszczególnych wymiarów charakteryzuje następujące grupy chłopców: A) przejawiających zachowania dewiacyjne i należących do grup o charakterze destruktywnym (kibice-szalikowcy); B) nieprzejawiających zachowań dewiacyjnych i należących do grupy o charakterze konstruktywnym z własnego wyboru (członkowie Miejskiej Grupy Społecznych Instruktorów Młodzieżowych przy Zarządzie Rejonowym PCK); C) należących do grupy konstruktywnej o charakterze terapeutycznym (wybór zalecany – uczestnicy programu profilaktycznego); D) nieprzejawiających zachowań dewiacyjnych i nienależących do żadnej z wymienionych grup (uczniowie szkoły średniej)? Badanie zrealizowano w trzech etapach: w pierwszym wyselekcjonowano chłopców ze starszych klas dwóch szkół podstawowych pod względem ich przynależności do grupy wysokiego ryzyka; opracowano także program profilaktyczny, przystosowany do potrzeb wybranych uczniów. W drugim etapie wprowadzono program oddziaływań profilaktycznych jako czynnik eksperymentalny. Trzeci etap natomiast zrealizowano po trzech latach w celu oceny efektywności wdrożonego programu profilaktycznego. Do zebrania materiału badawczego zastosowano Listę Zachowań autorstwa K. Zajączkowskiego oraz Skalę Poczucia Alienacji autorstwa K. Kmiecik-Baran, a także technikę wywiadu. Badaniem objęto 635 uczniów uczęszczających do klas VI-VIII (w tym do grupy wysokiego ryzyka wyłoniono 94 chłopców). Finalnie w badaniu uczestniczyły następujące grupy: A) szalikowcy – 32 osoby kibicujące T.S. Wisła, które zakwalifikowano do grupy wysokiego ryzyka (jednocześnie osoby te odmówiły udziału w programie profilaktycznym); B) konstruktywna (wybór własny) – 30 członków zespołu Społecznych Instruktorów Młodzieżowych przy Zarządzie Polskiego Czerwonego Krzyża ; C) eksperymentalna – 30 uczniów, którzy regularnie uczestniczyli w programie oddziaływań profilaktycznych; D) 32 uczniów Zespołu Szkół Elektryczno-Mechanicznych im. J. Kustronia w Nowym Sączu. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono związek pomiędzy poziomem poczucia alienacji i przejawianiem zachowań dewiacyjnych. Dodatkowo zgromadzony materiał pozwolił potwierdzić pozytywny wpływ oddziaływania opracowanego programu profilaktycznego. Wykazano, że chłopców z grupy C wyróżniał znacząco niższy wynik ogólny poczucia alienacji niż pozostałych respondentów.

Deskryptory TESE: młodzież, postawa, zachowania, zachowania społeczne, kompetencje społeczne, dobre samopoczucie
TESE descriptors: youth, attitude, behaviour, social behaviour, social competences, well-being
Publikacje:
  • Piotrowski, P. (2001). Zachowania dewiacyjne i aktywność prospołeczna młodzieży a poczucie alienacji. Szkoła Specjalna, 1, 16-27.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"