BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Spostrzeganie dzieci niepełnosprawnych przez nauczycieli i specjalistów realizujących założenia edukacji integracyjnej
Data: [2000]
Badacz: Jarosław Bąbka
Abstrakt:

Celem badania była odpowiedź na następujące pytanie: jak nauczyciele i specjaliści zaangażowani w realizację wychowania i nauczania integracyjnego spostrzegają dzieci niepełnosprawne? W badaniu wzięło udział 90 nauczycieli nauczania początkowego i wychowania przedszkolnego oraz 50 specjalistów (m.in. logopedów, psychologów, rehabilitantów) zatrudnionych w przedszkolach i szkołach podstawowych, które realizowały edukację integracyjną. Wśród respondentów 65% nauczycieli oraz 90% specjalistów posiadało wyższe wykształcenie, a także legitymowało się ukończonymi różnymi formami kształcenia. Materiał badawczy stanowiły charakterystyki wybranego dziecka z niepełnosprawnością, sporządzone przez badanych. W wyniku analizy stwierdzono, że nauczyciele szerzej niż specjaliści postrzegali dzieci z dysfunkcjami. Wśród specjalistów odnotowano nieznacznie częstszą skłonność do eksponowania słabych stron podopiecznych. Ponadto wykazano, że nauczyciele dopatrywali się u uczniów przede wszystkim mocnych stron w cechach charakterologicznych (np. cierpliwy, pogodny, ambitny). Z kolei opisy specjalistów opierały się na poszukiwaniu mocnych stron dzieci niepełnosprawnych w cechach działaniowych (np. sprawnie liczy, chętnie rysuje).

Deskryptory TESE: dziecko, osoby niepełnosprawne, upośledzenie, nauczyciel, postawa, kształcenie integracyjne, logopedia, personel niepedagogiczny, psycholog szkolny
TESE descriptors: child, people with disabilities, disability, teacher, attitude, inclusive education, speech therapy, non-teaching staff, educational psychologist
Publikacje:
  • Bąbka, J. (2001). Spostrzeganie dzieci niepełnosprawnych przez nauczycieli i specjalistów realizujących założenia edukacji integracyjnej. Szkoła Specjalna, 4, 203-207.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"