BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Niektóre uwarunkowania wypalenia zawodowego nauczycieli placówek specjalnych – próba analizy
Data: [2001]
Badacz: Małgorzata Sekułowicz
Abstrakt:

Celem badania była diagnoza, jak kształtuje się struktura wypalenia zawodowego nauczycieli placówek specjalnych. Do zebrania materiału badawczego posłużono się metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem Kwestionariusza Wypalenia Zawodowego (MBI) Ch. Maslach. Badanie miało charakter pilotażowy i objęto nim 35 pedagogów (w wieku od 26 do 58 lat) zatrudnionych w placówkach specjalnych we Wrocławiu. Wśród respondentów 91,4% legitymowało się wyższym wykształceniem, a średni staż pracy wynosił 14,7 roku. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że emocjonalne wyczerpanie ankietowanych nauczycieli znajdowało się na poziomie średnim. Wykazano również, że u 74,3% badanych nie występowały objawy depersonalizacji. Ponadto okazało się, że nie wystąpiły istotne statystycznie różnice w skalach wypalenia zawodowego respondentów ze względu na atmosferę w pracy. Zaobserwowano natomiast istotne statystycznie różnice w skalach wyczerpania emocjonalnego i osobistych osiągnięć. Zgodnie ze zgromadzonym materiałem pedagodzy posiadający poczucie sukcesu zawodowego uzyskali wynik średni 2,10, a pedagodzy, którzy nie mieli poczucia sukcesu – 3,16. Ustalono również, że różnice wystąpiły w skali depersonalizacji (pod względem stażu pracy pedagogów).

Deskryptory TESE: osoby niepełnosprawne, upośledzenie, nauczyciel, postawa, zawód nauczyciela, relacja nauczyciel – uczeń, szkolnictwo specjalne, szkoła specjalna
TESE descriptors: people with disabilities, disability, teacher, attitude, teaching profession, teacher-student relation, separate special education, special school
Publikacje:
  • Sekułowicz, M. (2002). Niektóre uwarunkowania wypalenia zawodowego nauczycieli placówek specjalnych – próba analizy. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 3, 131-141.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"