Abstrakt: |
Ankiety, przygotowane na potrzeby badania, skierowano do ponad 300 przedszkoli, szkół i innych placówek oświatowych, z czego do analizy zakwalifikowano 101 placówek z dwunastu województw Polski. Na podstawie danych z badania sformułowano następujące wnioski: wciąż przypada mniej uczniów na jednego nauczyciela w Polsce (12,1) niż w innych państwach UE i OECD; wyraźnie obniżył się (o ok. 5%) w stosunku do drugiej połowy lat dziewięćdziesiątych XX wieku udział płac pracowniczych i składek naliczanych od nich w wydatkach bieżących ogółem i obecnie wynosi 80,79%; przeciętne wynagrodzenie nauczycieli w Polsce sytuuje się poniżej standardów ustalonych w ustawie Karta Nauczyciela, szczególnie wobec nauczycieli stażystów (ponad 40% mniej); nie ma (poza pensjami stażystów) wyraźnych różnic między przeciętnymi wynagrodzeniami nauczycieli z poszczególnymi stopniami awansu zawodowego w mieście i na wsi; regionalne zróżnicowanie cen produktów i usług w Polsce, dochodzące w skrajnych wynikach do 50%, powoduje, że centralne ustalanie poziomu wynagrodzeń nauczycieli nie gwarantuje im porównywalnego standardu życia. Badanie, po raz pierwszy w Polsce ukazujące zależności między zarobkami nauczycieli a ich poziomem życia w różnych regionach kraju, stanowi podstawę do przemodelowania sektorowego myślenia o poziomie płac w odniesieniu do realnej regionalnej siły nabywczej nauczycielskich pensji. Wskazane jest powtórzenie niniejszego badania za rok i jego cykliczna realizacja w latach następnych, aby wykazać zmiany w obszarach objętych badaniem. |