BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Niektóre wyniki finansowe placówek oświatowych oraz zarobki nauczycieli w przedszkolach, szkołach i placówkach oświatowych w roku 2003
Instytucja:
Data: maj 2004
Badacz: Antoni Jeżowski
Abstrakt:

Ankiety, przygotowane na potrzeby badania, skierowano do ponad 300 przedszkoli, szkół i innych placówek oświatowych, z czego do analizy zakwalifikowano 101 placówek z dwunastu województw Polski. Na podstawie danych z badania sformułowano następujące wnioski: wciąż przypada mniej uczniów na jednego nauczyciela w Polsce (12,1) niż w innych państwach UE i OECD; wyraźnie obniżył się (o ok. 5%) w stosunku do drugiej połowy lat dziewięćdziesiątych XX wieku udział płac pracowniczych i składek naliczanych od nich w wydatkach bieżących ogółem i obecnie wynosi 80,79%; przeciętne wynagrodzenie nauczycieli w Polsce sytuuje się poniżej standardów ustalonych w ustawie Karta Nauczyciela, szczególnie wobec nauczycieli stażystów (ponad 40% mniej); nie ma (poza pensjami stażystów) wyraźnych różnic między przeciętnymi wynagrodzeniami nauczycieli z poszczególnymi stopniami awansu zawodowego w mieście i na wsi; regionalne zróżnicowanie cen produktów i usług w Polsce, dochodzące w skrajnych wynikach do 50%, powoduje, że centralne ustalanie poziomu wynagrodzeń nauczycieli nie gwarantuje im porównywalnego standardu życia. Badanie, po raz pierwszy w Polsce ukazujące zależności między zarobkami nauczycieli a ich poziomem życia w różnych regionach kraju, stanowi podstawę do przemodelowania sektorowego myślenia o poziomie płac w odniesieniu do realnej regionalnej siły nabywczej nauczycielskich pensji. Wskazane jest powtórzenie niniejszego badania za rok i jego cykliczna realizacja w latach następnych, aby wykazać zmiany w obszarach objętych badaniem.

Deskryptory TESE: rynek edukacyjny, ekonomika edukacji, wynagrodzenie nauczyciela, poziom życia, finansowanie edukacji, sposób finansowania, wydatki na oświatę
TESE descriptors: education market, economics of education, teacher salary, standard of living, financing of education, financing method, educational expenditure
Publikacje:
  • Jeżowski, A. (2004). Niektóre wyniki finansowe placówek oświatowych oraz zarobki nauczycieli w przedszkolach, szkołach i placówkach oświatowych w roku 2003. Wrocław: Instytut Badań w Oświacie.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"