Abstrakt: |
Celem badania była diagnoza postaw młodzieży akademickiej wobec zachodzących przemian w szkolnictwie wyższym. Próbę badawczą stanowiło 140 osób (w tym: 54 studentów zaocznych pierwszego roku pedagogiki Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej we Włocławku, 46 studentów zaocznych drugiego roku i 27 studentów dziennych drugiego roku pedagogiki Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu oraz 13 studentów dziennych pierwszego roku stosunków międzynarodowych Toruńskiej Szkoły Wyższej). Łącznie wśród respondentów 52% stanowiły osoby studiujące na uczelni państwowej oraz 48% – na uczelni niepaństwowej. Ponadto w próbie znalazło się 110 kobiet i 30 mężczyzn, a średni wiek wszystkich badanych wynosił 25 lat. Do zebrania materiału badawczego zastosowano metodę sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem techniki ankiety. Zdaniem 41 studentów przystąpienie Polski do Unii Europejskiej w istotny sposób wpłynie na zmianę sposobu studiowania, 66 osób także twierdząco odpowiedziało na to pytanie, jednak stopień zmiany oceniając jako niezbyt istotny, według ośmiu osób członkowstwo unijne nie wpłynie na kształcenie wyższe, a 25 ankietowanych wskazało odpowiedź: „nie wiem”. Okazało się również, że spośród prognozowanych zmian najczęściej wskazywano zwiększenie wymiany studentów i nauczycieli akademickich z uczelniami z innych państw (102), a w dalszej kolejności m.in.: poszerzanie oferty edukacyjnej o nowe kierunki i specjalności (92), zacieśnianie międzynarodowej współpracy naukowej (87), zwiększanie różnorodności sposobów studiowania (58), ujednolicanie sposobów studiowania (51), upowszechnianie studiowania za pośrednictwem internetu (48), ułatwianie łączenia lub „przeplatania” studiów z pracą zawodową (37), zacieśnianie związku studiów z praktyką (36) czy zwiększenie wpływu studentów na programy swoich studiów (31). Na podstawie udzielonych odpowiedzi odnotowano również, że najwięcej osób oczekiwało po przystąpieniu Polski do UE szeroko pojętej wymiany międzynarodowej w zakresie studiowania. Następnie badani studenci wyrazili życzenie łatwego znalezienia pracy po studiach (również za granicą) oraz spadku opłat ponoszonych w związku ze studiowaniem (lub przynajmniej braku podwyżki kosztów). Oczekiwano ponadto: powiązania programu studiów z przyszłym zawodem, wzbogacenia oferty studiów o nowe kierunki i specjalności, a także możliwości odbywania zagranicznych praktyk. |