BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Opinie i oczekiwania studentów wobec wybranych aspektów przemian szkolnictwa wyższego
Data: marzec 2004 – kwiecień 2004
Badacz: Kazimierz Czerwiński
Abstrakt:

Celem badania była diagnoza postaw młodzieży akademickiej wobec zachodzących przemian w szkolnictwie wyższym. Próbę badawczą stanowiło 140 osób (w tym: 54 studentów zaocznych pierwszego roku pedagogiki Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej we Włocławku, 46 studentów zaocznych drugiego roku i 27 studentów dziennych drugiego roku pedagogiki Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu oraz 13 studentów dziennych pierwszego roku stosunków międzynarodowych Toruńskiej Szkoły Wyższej). Łącznie wśród respondentów 52% stanowiły osoby studiujące na uczelni państwowej oraz 48% – na uczelni niepaństwowej. Ponadto w próbie znalazło się 110 kobiet i 30 mężczyzn, a średni wiek wszystkich badanych wynosił 25 lat. Do zebrania materiału badawczego zastosowano metodę sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem techniki ankiety. Zdaniem 41 studentów przystąpienie Polski do Unii Europejskiej w istotny sposób wpłynie na zmianę sposobu studiowania, 66 osób także twierdząco odpowiedziało na to pytanie, jednak stopień zmiany oceniając jako niezbyt istotny, według ośmiu osób członkowstwo unijne nie wpłynie na kształcenie wyższe, a 25 ankietowanych wskazało odpowiedź: „nie wiem”. Okazało się również, że spośród prognozowanych zmian najczęściej wskazywano zwiększenie wymiany studentów i nauczycieli akademickich z uczelniami z innych państw (102), a w dalszej kolejności m.in.: poszerzanie oferty edukacyjnej o nowe kierunki i specjalności (92), zacieśnianie międzynarodowej współpracy naukowej (87), zwiększanie różnorodności sposobów studiowania (58), ujednolicanie sposobów studiowania (51), upowszechnianie studiowania za pośrednictwem internetu (48), ułatwianie łączenia lub „przeplatania” studiów z pracą zawodową (37), zacieśnianie związku studiów z praktyką (36) czy zwiększenie wpływu studentów na programy swoich studiów (31). Na podstawie udzielonych odpowiedzi odnotowano również, że najwięcej osób oczekiwało po przystąpieniu Polski do UE szeroko pojętej wymiany międzynarodowej w zakresie studiowania. Następnie badani studenci wyrazili życzenie łatwego znalezienia pracy po studiach (również za granicą) oraz spadku opłat ponoszonych w związku ze studiowaniem (lub przynajmniej braku podwyżki kosztów). Oczekiwano ponadto: powiązania programu studiów z przyszłym zawodem, wzbogacenia oferty studiów o nowe kierunki i specjalności, a także możliwości odbywania zagranicznych praktyk.

Deskryptory TESE: szkolnictwo wyższe, Unia Europejska, Polska, program nauczania, mobilność studentów, integracja studentów, życie studenckie, oferta edukacyjna
TESE descriptors: higher education, European Union, Poland, curriculum, student mobility, student integration, student life, educational provision
Publikacje:
  • Czerwiński, K. (2006). Opinie i oczekiwania studentów wobec wybranych aspektów przemian szkolnictwa wyższego. Toruńsko-Płockie Studia Dydaktyczne, 19, 11-24.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"