Abstrakt: |
Sformułowano dwa pytania badawcze: 1. Czy istnieją różnice w grupach doświadczających porażek wychowawczych i odnoszących sukces wychowawczy pod względem dystrybucji prawa do uczenia dziecka wartości? Czy rodzice mają takie samo poczucie, że powinni kontrolować proces przyswajania przez dziecko zasad? 2. Jak – w związku z posiadaniem prawa do kontroli oraz uczenia dziecka wartości – rodzice egzekwują od dziecka posłuszeństwo? W badaniu uczestniczyło 204 rodziców, w tym 102 kobiety i 102 mężczyzn. Rodziców podzielono na dwie równe grupy, liczące po 102 członków, posiadających dzieci trudne i grzeczne. Średnia wieku całej próby wynosiła 35 lat. Siedmiu mężczyzn i cztery kobiety legitymowało się wykształceniem zasadniczym zawodowym, 32 mężczyzn i 40 kobiet – średnim, 49 mężczyzn i 64 kobiety – wyższym. Do zebrania materiału wykorzystano narzędzie do pomiaru kontroli rodzicielskiej i posłuszeństwa PaiNK oraz niepublikowaną ankietę Elżbiety Dryll badającą oczekiwanie trudności rodzicielskich. Na podstawie wyników badania potwierdzono wstępne hipotezy, ale tylko w odniesieniu do matek. Okazało się, że matki dzieci grzecznych przejawiały najwyższy poziom akceptacji kontroli, czyli przykładały największą wagę do uczenia swoich dzieci wartości i zasad. Z kolei ojcowie grzecznych dzieci nie różnili się istotnie statystycznie od matek z tej grupy. Stwierdzono ponadto, że matki mające trudności wychowawcze domagały się przede wszystkim posłuszeństwa, ale nie uczyły dzieci zasad i wartości. |