BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Grzeczność językowa jako składnik kompetencji kulturowej w teorii i praktyce nauczania języka polskiego jako obcego
Instytucja:
Data: [2010]
Badacz: Agnieszka Mielczarek, Bogdan Walczak
Abstrakt:

Przedmiotem badania była grzeczność językowa jako składnik kompetencji kulturowej w nauczania języka polskiego jako obcego. Badaniem ankietowym objęto koreańskich studentów uczących się języka polskiego w Studium Języka i Kultury Polskiej dla Cudzoziemców Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Badanie przeprowadzono w trzech grupach: 1) studentów rozpoczynających naukę języka polskiego w Polsce, 2) studentów po pierwszym semestrze nauki języka polskiego w Poznaniu, 3) studentów po pierwszym roku nauki języka polskiego. Studenci korzystali z popularnego podręcznika Hurra!!! Po polsku (część 1 i 2; Małolepsza, Szymkiewicz, 2005). Pytania zawarte w kwestionariuszu dotyczyły zachowań grzecznościowych w sytuacjach życia codziennego. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że na pierwszym poziomie znajomości języka można było zaobserwować podstawową orientację w zakresie uwarunkowań pragmatycznych grzeczności językowej, głównie świadomość różnicy zachowań grzecznościowych w sytuacjach oficjalnych i nieoficjalnych (np. formuły powitalne). Na tym poziomie kompetencja kulturowa w zakresie grzeczności językowej wyprzedzała ogólną kompetencję językową (gramatyczną i leksykalną). Na drugim poziomie znajomości języka wśród studentów znacznie wzrastał repertuar nieoficjalnych formuł grzecznościowych, w mniejszym zaś stopniu formuł neutralnych i oficjalnych. Na trzecim poziomie znajomości języka, czyli po roku nauki w Polsce, studenci prezentowali bardzo wysoki poziom kompetencji kulturowej w zakresie grzeczności językowej. Swobodnie i bezbłędnie rozróżniali sytuacje i formuły nieoficjalne od oficjalnych, zyskiwali pewną sprawność w składaniu kondolencji, wzrastał stopień ich znajomości zachowań oficjalnych, przede wszystkim zaś wydatnie wzrastał stopień idiomatyzacji wypowiedzi grzecznościowych. Nie stwierdzono przejawów interferencji językowej w obszarze grzeczności, co można było wiązać z głębokimi różnicami kulturowymi w tym zakresie.

Deskryptory TESE: język, język nauczania, student, szkoła wyższa, uniwersytet, kompetencje, kompetencje językowe, kultura, polski
TESE descriptors: language, teaching language, student, higher education, universty, competence, language skills, culture, Polish
Publikacje:
  • Mielczarek, A. i Walczak, B. (2010). Grzeczność językowa jako składnik kompetencji kulturowej w teorii i praktyce nauczania języka polskiego jako obcego. Biuletyn Polskiego Towarzystwa Językoznawczego, 66, 245-252.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"