Abstrakt: |
Celem badania było udzielenie odpowiedzi na pytanie o sposób kształtowania się zjawiska przemocy w szkole wśród uczniów szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych z powiatu przeworskiego, określenie opinii uczniów na temat tego zjawiska oraz rozstrzygnięcie, czy przemoc w szkole jest problemem społecznym. Badaniem objęto 660 uczniów, z czego 46,4% stanowiły dziewczęta, a 50,9% chłopcy. Większość uczniów mieszkała na wsi (67,9%). Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że choć przemoc w przeworskich szkołach była obecna i miała swoją dynamikę, jej niewielka skala nie pozwalała na określenie przemocy szkolnej w kategoriach wielkiego problemu społecznego. Z przemocą w swojej szkole spotkało się 36,3% ogółu respondentów, najczęściej w formie wyśmiewania się (61,8%), stosowania obelżywych słów (48,2%), robienia „głupich kawałów” (43,6%), bicia (33,6%) i dręczenia (25,3%). 12,1% przyznało się do bycia sprawcą przemocy, 16,8% wystąpiło kiedyś w roli ofiary, a 9,8% doświadczało przemocy w czasie przeprowadzenia badania. Jednocześnie najbardziej obawiano się chuliganów spoza szkoły (59,5%), nie zaś kolegów czy koleżanek ze szkoły. Zdecydowana większość badanej młodzieży nie akceptowała zjawiska przemocy, a nawet wyrażała przekonanie, że należy surowo karać sprawców. W szkole młodzież czuła się bezpiecznie lub raczej bezpiecznie (77,6%), znała osoby nadużywające przemocy wobec innych oraz niebezpieczne miejsca w szkole. |