BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Przemoc w szkole jako problem społeczny w opinii młodzieży szkolnej z terenu powiatu przeworskiego
Data: kwiecień 2006 – maj 2006
Badacz: Eugeniusz Moczuk
Abstrakt:

Celem badania było udzielenie odpowiedzi na pytanie o sposób kształtowania się zjawiska przemocy w szkole wśród uczniów szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych z powiatu przeworskiego, określenie opinii uczniów na temat tego zjawiska oraz rozstrzygnięcie, czy przemoc w szkole jest problemem społecznym. Badaniem objęto 660 uczniów, z czego 46,4% stanowiły dziewczęta, a 50,9% chłopcy. Większość uczniów mieszkała na wsi (67,9%). Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że choć przemoc w przeworskich szkołach była obecna i miała swoją dynamikę, jej niewielka skala nie pozwalała na określenie przemocy szkolnej w kategoriach wielkiego problemu społecznego. Z przemocą w swojej szkole spotkało się 36,3% ogółu respondentów, najczęściej w formie wyśmiewania się (61,8%), stosowania obelżywych słów (48,2%), robienia „głupich kawałów” (43,6%), bicia (33,6%) i dręczenia (25,3%). 12,1% przyznało się do bycia sprawcą przemocy, 16,8% wystąpiło kiedyś w roli ofiary, a 9,8% doświadczało przemocy w czasie przeprowadzenia badania. Jednocześnie najbardziej obawiano się chuliganów spoza szkoły (59,5%), nie zaś kolegów czy koleżanek ze szkoły. Zdecydowana większość badanej młodzieży nie akceptowała zjawiska przemocy, a nawet wyrażała przekonanie, że należy surowo karać sprawców. W szkole młodzież czuła się bezpiecznie lub raczej bezpiecznie (77,6%), znała osoby nadużywające przemocy wobec innych oraz niebezpieczne miejsca w szkole.

Deskryptory TESE: przemoc, przemoc szkolna, szkoła średnia, gimnazjum, młodzież
TESE descriptors: violence, bullying, secondary school, lower secondary, youth
Publikacje:
  • Moczuk, E. (2008). Przemoc w szkole jako problem społeczny w opinii młodzieży szkolnej z terenu powiatu przeworskiego. Kwartalnik Edukacyjny, 2(53), 26-39.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"