BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Badania diagnostyczne jako podstawa projektowania tekstów sterujących lekturą (na przykładzie "Sachema" H. Sienkiewicza)
Data: 1991
Badacz: Alicja Rosa
Abstrakt:

Celem badania było poznanie sposobów obcowania licealistów z literaturą; na tej podstawie skonstruowano środki dydaktyczne, zróżnicowane pod względem trudności. Materiałem egzemplifikacyjnym było 110 swobodnych wypowiedzi uczniów pięciu klas drugich z jednego z liceów w Krakowie na temat: Napisz możliwie dokładnie, na co zwróciłeś uwagę w trakcie czytania Sachema H. Sienkiewicza, co z tego utworu zrozumiałeś i zapamiętałeś. Swobodne wypowiedzi uznano za trafną metodę badawczą, służącą sformułowaniu diagnozy dydaktycznej. Wypowiedzi poddano analizie ilościowej i jakościowej. Odsłoniła ona różnice w konkretyzacjach, ujawniła również uwzględnione przez uczniów składniki dzieła i hierarchię ich ważności. Obserwacje i wnioski zgrupowano wokół następujących zagadnień: kategorii czytelnika; kategorii narratora; świata przedstawionego i jego interpretacji; kierunków rozumienia i odczytania ogólnego sensu noweli. Na podstawie analizy swobodnych wypowiedzi ustalono cztery poziomy i dla każdego z nich skonstruowano odpowiadający mu tekst sterujący. Zróżnicowane teksty sterujące lekturą mogą służyć do indywidualizacji nauczania kształcenia literackiego młodzieży w warunkach systemu klasowo-lekcyjnego.

Deskryptory TESE: środki dydaktyczne, literatura, nauczanie zindywidualizowane, literatura dla dzieci i młodzieży, szkoła średnia, metoda nauczania
TESE descriptors: teaching resourses, literature, individualised teaching, children's and youth literature, secondary school, teaching method
Publikacje:
  • Rosa, A. (1992). Badania diagnostyczne jako podstawa projektowania tekstów sterujących lekturą (na przykładzie "Sachema" H. Sienkiewicza). Dydaktyka Literatury, 13, 65-86.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"