Abstrakt: |
Weryfikacji poddano trzy hipotezy badawcze: 1. Osoby, które są gotowe założyć własną firmę, charakteryzują się wyższym poziomem samooceny i przekonań o własnej skuteczności niż osoby, które nie mają takiej intencji. 2. Przekonanie o skuteczności przedsiębiorczej jest silniej związane z intencją założenia firmy niż ogólna samoocena i uogólniona skuteczność. 3. Im bardziej szczegółowy jest poziom oceny własnej skuteczności, tym większa jego moc predykcyjna w odniesieniu do intencji przedsiębiorczej. Badaniem objęto 332 osoby bezrobotne, uczestniczące w trzytygodniowym szkoleniu na temat rozpoczynania własnej działalności gospodarczej. W badanej próbie znalazło się 214 kobiet. Wiek respondentów mieścił się w przedziale 18-55 lat; bezrobotni pozostawali bez pracy średnio 23,6 miesiąca. W badaniu posłużono się Skalą Samooceny SES Rosenberga, Skalą Uogólnionej Własnej Skuteczności GSES oraz autorską Skalą Skuteczności Przedsiębiorczej SSP. Do oceny dotychczasowego doświadczenia wykorzystano krótką skalę własnej konstrukcji, złożoną z ośmiu itemów. Własną firmę zamierzało założyć 139 bezrobotnych, pozostali nie mieli takich planów. Na założenie firmy gotowych było 67 kobiet na 214 wszystkich uczestniczek szkolenia. Podobną intencję wyraziło 72 mężczyzn. Potwierdzono istnienie silnego związku między uogólnionym przekonaniem o własnej skuteczności oraz samooceną; słabszy związek łączył uogólnione przekonanie o skuteczności i przekonanie o skuteczności przedsiębiorczej. Potwierdzono pierwszą hipotezę – osoby planujące założenie własnej działalności gospodarczej charakteryzowały się wyższą samooceną i przekonaniem o własnej skuteczności, poza tym przejawiały większe zaufanie do siebie, samoakceptację i wyższą uogólnioną skuteczność. |