BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Obraz matki i ojca a identyfikacja adolescentów z rodzicami
Instytucja:
Data: 2005
Badacz: Iwona Przybył
Abstrakt:

Celem badania była diagnoza poczucia przynależności do grup i kategorii społecznych uczniów uczęszczających do gimnazjum. Analizie poddano także rodzaje oraz treści poszczególnych społecznych identyfikacji respondentów. Próbę badawczą stanowiło 122 gimnazjalistów (w tym 67 dziewcząt oraz 55 chłopców) z Poznania. Wiek respondentów mieścił się w przedziale od 14 do 16 lat. Zgodnie z deklaracjami badanych ponad 70% osób wychowywało się w rodzinach małych, dwupokoleniowych. Co piąty uczeń mieszkał z rodzicami, dziadkiem i/lub babcią. Odsetek osób wychowywanych przez samotną matkę lub w tzw. sfeminizowanych gospodarstwach wielopokoleniowych wynosił 10%. Do zebrania materiału posłużono się graficznymi pytaniami projekcyjnymi, sformułowanymi przez R. Zillera. Ponadto wykorzystano test zdań niedokończonych (gimnazjalistów poproszono o uzupełnienie następujących zdań: Moja matka…, Mój ojciec…, Moja rodzina…). W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że młodsi adolescenci postrzegali własną rodzinę jako najważniejszą grupę odniesienia. Zgodnie z uzyskanymi odpowiedziami wykazano, że rodzice młodszych uczniów dostarczali im przede wszystkich głębokich, ciepłych uczuć oraz byli wzorem do naśladowania. Okazało się również, że większość 14- i 15-latków identyfikowała się głównie z rodzicami oraz rówieśnikami. Ponadto zgromadzony materiał pozwolił ustalić, że najważniejszym czynnikiem, który kierował zachowaniem większości respondentów, były normy grupowe – zwłaszcza rodzinne. Zgodnie z odpowiedziami badanych co trzeci uczeń w pełni akceptował własną rodzinę, grupę rówieśniczą oraz nauczycieli. Jednocześnie odnotowano, że 35% ankietowanych uznało siebie za osoby funkcjonujące między odrębnymi grupami.

Deskryptory TESE: rodzina, rodzice, relacja rodzice – dziecko, uczeń, gimnazjum, wychowanie dziecka, zachowania, zachowania społeczne, postawa
TESE descriptors: family, parents, parent-child relation, pupil, lower secondary, child rearing, behaviour, social behaviour, attitude
Publikacje:
  • Przybył, I. (2006). Obraz matki i ojca a identyfikacja adolescentów z rodzicami. Roczniki Socjologii Rodziny, 17, 47-64.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"