BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Molestowanie seksualne w środowisku akademickim: predyktory skłonności do molestowania
Data: [2001]
Badacz: Aleksandra Łuszczyńska
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania badawcze: Jakie sytuacje nadużyć w środowisku akademickim lub w pracy są uznawane za molestowanie seksualne przez większość respondentów? Czy istnieją różnice między kobietami a mężczyznami w zakresie definiowania molestowania seksualnego? Czy czynniki społeczno-poznawcze, takie jak seksizm i zakres definiowania molestowania przez osoby badane, są związane ze skłonnością do dokonywania molestowania oraz czy płeć pełni rolę moderatora tych zależności? Próbę badawczą stanowiło 250 studentów (58,4% mężczyzn oraz 41,6% kobiet). Wiek respondentów mieścił się w przedziale od 20 do 27 lat. Wśród respondentów 88% osób było stanu wolnego, 8% zadeklarowało życie w stałym związku partnerskim, a 0,4% było zamężnych lub żonatych. Zgodnie z uzyskanymi odpowiedziami większość badanych (73,2%) była wyznania rzymskokatolickiego, 19,2% określiło siebie jako osoby niewierzące, a 6% wyznawało inne religie (m.in. judaizm lub buddyzm). Do zebrania materiału posłużono się Skalą Interpretacji Molestowania Seksualnego, Kwestionariuszem Ambiwalentnego Seksizmu oraz skróconą wersją Skali Prawdopodobieństwa Molestowania Seksualnego. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że kobiety włączały istotnie więcej zdarzeń w zakres definicji molestowania niż mężczyźni. Odnotowano także różnice międzypłciowe pod względem seksizmu. Zgodnie z uzyskanymi odpowiedziami mężczyzn cechowały istotnie wyższe wyniki w zakresie wrogiego seksizmu. Ponadto ustalono, że wśród respondentek zakres definiowania molestowania seksualnego nie był istotnym predyktorem skłonności do nadużyć seksualnych, z kolei w zakresie postawy seksistowskiej zależność ta była istotna. Natomiast wśród respondentów zakres definiowania okazał się istotnym predyktorem tendencji do nadużyć seksualnych, a pod względem postawy seksistowskiej zależność ta była nieistotna.

Deskryptory TESE: płeć, płeć żeńska, płeć męska, zachowania, zachowania społeczne, postawa, student, szkoła wyższa
TESE descriptors: gender, female, male, behaviour, social behaviour, attitude, student, higher education
Publikacje:
  • Łuszczyńska, A. (2003). Molestowanie seksualne w środowisku akademickim: predyktory skłonności do molestowania. Studia Psychologiczne, 2, 49-68.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"