Tytuł badania: |
Mój egzamin zawodowy |
Projekt badawczy: |
- Zewnętrzny egzamin zawodowy. Analiza, diagnoza oraz perspektywy zmian
|
Instytucja: |
|
Data: |
[2008] – [2009] |
Badacz: |
Elżbieta Drogosz-Zabłocka, Paweł B. Sztabiński |
Abstrakt: |
Przedmiot badawczy stanowiły motywy zdawania/niezdawania egzaminu zawodowego, znajomość wymagań egzaminacyjnych, spraw związanych z przygotowaniem przez szkołę do egzaminu oraz propozycje zmian w kształceniu szkolnym pod kątem egzaminu. Próba liczyła 81 uczniów uczęszczających do 5 zasadniczych szkół zawodowych, 210 uczniów uczęszczających do 5 techników oraz 57 słuchaczy 3 szkół policealnych. Do zebrania materiału posłużono się techniką ankiety. Na podstawie zgromadzonych odpowiedzi wykazano, że prawie wszyscy respondenci zamierzali zdawać egzamin zawodowy. Okazało się, że decyzję o przystąpieniu do egzaminu badani podejmowali samodzielnie (odnotowano niewielki wpływ rodziców, nauczycieli czy kolegów na stanowisko uczniów). Znajomość wymagań egzaminacyjnych wśród badanych oceniono jako niską. Zgodnie z deklaracjami respondentów podstawowym źródłem informacji o wymaganiach była szkoła. Jednocześnie zaobserwowano, że uczniowie wykazywali minimalną inicjatywę w zakresie samodzielnego zgłębiania wiedzy w tym zakresie. Dodatkowo wykazano, że zdaniem ankietowanych zachodzi konieczność zwiększenia liczby godzin praktycznej nauki zawodu oraz dostosowania treści kształcenia do wymagań egzaminacyjnych. |
Deskryptory TESE: |
bilans umiejętności, egzamin końcowy, egzamin, efekt uczenia się, uczeń, szkolnictwo średnie, szkoła średnia o profilu zawodowym, kompetencje, kwalifikacje zawodowe |
TESE descriptors: |
skills audit, final examination, examination, learning outcome, pupil, secondary education, vocational school, competence, vocational qualification |
Publikacje: |
- Drogosz-Zabłocka, E. i Sztabiński, P.B. (bdw.). Mój egzamin zawodowy. W: Wyniki badań przeprowadzonych w ramach projektu „Zewnętrzny egzamin zawodowy. Analiza, diagnoza oraz perspektywy zmian” (s. 5-7). Warszawa.
|