BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Mój egzamin zawodowy
Projekt badawczy:
  • Zewnętrzny egzamin zawodowy. Analiza, diagnoza oraz perspektywy zmian
Instytucja:
Data: [2008] – [2009]
Badacz: Elżbieta Drogosz-Zabłocka, Paweł B. Sztabiński
Abstrakt:

Przedmiot badawczy stanowiły motywy zdawania/niezdawania egzaminu zawodowego, znajomość wymagań egzaminacyjnych, spraw związanych z przygotowaniem przez szkołę do egzaminu oraz propozycje zmian w kształceniu szkolnym pod kątem egzaminu. Próba liczyła 81 uczniów uczęszczających do 5 zasadniczych szkół zawodowych, 210 uczniów uczęszczających do 5 techników oraz 57 słuchaczy 3 szkół policealnych. Do zebrania materiału posłużono się techniką ankiety. Na podstawie zgromadzonych odpowiedzi wykazano, że prawie wszyscy respondenci zamierzali zdawać egzamin zawodowy. Okazało się, że decyzję o przystąpieniu do egzaminu badani podejmowali samodzielnie (odnotowano niewielki wpływ rodziców, nauczycieli czy kolegów na stanowisko uczniów). Znajomość wymagań egzaminacyjnych wśród badanych oceniono jako niską. Zgodnie z deklaracjami respondentów podstawowym źródłem informacji o wymaganiach była szkoła. Jednocześnie zaobserwowano, że uczniowie wykazywali minimalną inicjatywę w zakresie samodzielnego zgłębiania wiedzy w tym zakresie. Dodatkowo wykazano, że zdaniem ankietowanych zachodzi konieczność zwiększenia liczby godzin praktycznej nauki zawodu oraz dostosowania treści kształcenia do wymagań egzaminacyjnych.

Deskryptory TESE: bilans umiejętności, egzamin końcowy, egzamin, efekt uczenia się, uczeń, szkolnictwo średnie, szkoła średnia o profilu zawodowym, kompetencje, kwalifikacje zawodowe
TESE descriptors: skills audit, final examination, examination, learning outcome, pupil, secondary education, vocational school, competence, vocational qualification
Publikacje:
  • Drogosz-Zabłocka, E. i Sztabiński, P.B. (bdw.). Mój egzamin zawodowy. W: Wyniki badań przeprowadzonych w ramach projektu „Zewnętrzny egzamin zawodowy. Analiza, diagnoza oraz perspektywy zmian” (s. 5-7). Warszawa.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"