BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Postawy studentów wybranych kierunków studiów wobec nierówności płci w Polsce
Instytucja:
Data: [2008]
Badacz: Krystyna Dzwonkowska-Godula
Abstrakt:

Celem badania było określenie postaw studentów Uniwersytetu Łódzkiego wobec problemu równości płci w Polsce. Zastosowano kwestionariusz ankiety własnej konstrukcji zawierający 22 pozycje, do których respondenci ustosunkowywali się na pięciostopniowej skali Likerta. Sześć pozycji w kwestionariuszu odnosiło się do nierówności płci w sferze prywatnej, osiem pozycji – do nierówności na rynku pracy, kolejnych osiem – do nierówności w dostępie do władzy. Wyróżniono cztery poziomy egalitaryzmu, do których mogli się zaklasyfikować badani. Ankietą objęto 150 studentów UŁ, w tym po 50 osób z piątego roku biologii, prawa i socjologii. Postawiono hipotezę, zgodnie z którą kierunek studiów różnicował postawy studentów wobec nierówności płci. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że nie tylko poziom wykształcenia warunkuje postawy dotyczące nierówności płci (czego dowodzą np. przywołane w tekście badania CBOS-u), lecz także kierunek kształcenia na poziomie wyższym. Studenci socjologii prezentowali znacznie bardziej egalitarne poglądy od studentów prawa i biologii. Ogół badanych prezentował nowoczesne poglądy na temat ról i sfer aktywności kobiet i mężczyzn; studenci odrzucali tradycyjne definicje kobiecości i męskości oraz nie zgadzali się na większość przejawów nierówności płci obserwowanych w polskim społeczeństwie. Jednocześnie postawa ta nie oznaczała zgody na instytucjonalne formy przeciwdziałania nierówności płci – sprzeciw wzbudzała przede wszystkim idea parytetu i stosowania środków „dyskryminacji pozytywnej”.

Deskryptory TESE: student, nierówność społeczna, równość płci, płeć, postawa, szkoła wyższa
TESE descriptors: student, social inequality, gender equality, gender, attitude, higher education
Publikacje:
  • Dzwonkowska-Godula, K. (2008). Postawy studentów wybranych kierunków studiów wobec nierówności płci w Polsce. Kultura i Społeczeństwo, 3, 53-77.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"