BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Postawy studentów wobec niepełnosprawnych
Instytucja:
Data: 2001
Badacz: Ewa Gorczycka
Abstrakt:

W badaniu postawiono następujące pytania: jak młodzież postrzega osoby niepełnosprawne, jaki przejawia wobec nich stosunek, w jakich miejscach je spotyka, w których chciałaby z nimi przebywać, co zmieniło się w postawach studenckich wobec niepełnosprawnych w porównaniu z poprzednimi latami. Do badania wykorzystano ankietę audytoryjną. Łącznie przebadano 26 studentów w wieku 23-25 lat (18 kobiet i 18 mężczyzn). Wyniki badania pokazują, że 52% ankietowanych nigdy nie miało styczności z osobą niepełnosprawną. Pomimo tego ich stosunek do tych osób jest pozytywny (80% respondentów). Badani wskazywali głównie na dwa obszary: fizyczny i psychiczny, w których manifestuje się niepełnosprawność (do rzadkości należały odpowiedzi wskazujące na aspekt społeczny). Dodatkowo studenci rozróżniali (około 30% ankietowanych) niepełnosprawność fizyczną od psychicznej. Pierwszy typ dysfunkcji – w ich rozumieniu – nie świadczył o chorobie. Badanie posłużyło także do weryfikacji dystansu wobec osób niepełnosprawnych (zastosowano trzy kryteria: rodzaj niepełnosprawności typu paraliż nóg, amputacja kończyn górnych i dolnych, utrata wzroku, choroby psychiczne, widoczne zniekształcenia ciała; bliskość kontaktów – przyjaźń lub związek partnerski; czas trwania kontaktów z niepełnosprawnymi – nowo nawiązane lub dawne). Badanie dowiodło, że dzisiejsze reakcje na niepełnosprawność to przede wszystkim życzliwość (52%) i współczucie (80%).

Deskryptory TESE: osoby niepełnosprawne, postawa, student, problemy zdrowotne, badania naukowe, upośledzenie, zachowania społeczne, niepełnosprawność intelektualna, upośledzenie fizyczne, upośledzenie słuchu, upośledzenie widzenia, socjalizacja
TESE descriptors: people with disabilities, attitude, student, health problems, research, disability, social behaviour, intellectual disability, physical disability, hearing impairment, visual impairment, socialisation
Publikacje:
  • Gorczycka, E. (2002). Postawy studentów wobec niepełnosprawnych. Niepełnosprawność i Rehabilitacja, 4, 45-53.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"