Abstrakt: |
W badaniu wzięło udział 108 studentów reprezentujących 20 zespołów projektowych w ramach przedmiotu: zarządzanie strategiczne. Blisko połowa badanych deklarowała, że kiedy realizują projekt w zespole, uzyskują lepsze rezultaty. Ponad połowa ankietowanych zgodziła się również ze stwierdzeniem, że realizują projekty w grupie, wykonują szybciej swoją pracę. 55,56% zgodziło się, a 25% zdecydowanie zgodziło się ze stwierdzeniem: Praca w zespołach pozwala mi nauczyć się nowych rzeczy. Mimo pozytywnych postaw wobec pracy zespołowej 33,33% zgodziło się, a 10,19% zdecydowanie się zgodziło ze stwierdzeniem mówiącym, że jeśli chcą zrobić coś dobrze, to muszą to zrobić sami. Ponadto blisko połowa studentów preferowała indywidualne ocenianie, a nie zespołowe. W ramach badania zidentyfikowano za pomocą narzędzia CATME-BARS obszary, w których studenci jako członkowie zespołu radzą sobie lepiej albo gorzej. Okazało się, że studenci podczas pracy zespołowej najlepiej radzą sobie z komunikacją (62% oceniono jako komunikujących się lepiej niż poprawnie). Badani uzyskali również dobre wyniki w zakresie wiedzy, umiejętności i zdolności niezbędnych do realizacji zadania projektowego. Najgorzej natomiast oceniano dążenie do wysokiej jakości pracy, utrzymywanie właściwego kierunku pracy oraz wkład w pracę zespołu. Wyniki badania wskazują na potrzebę kształtowania wśród studentów kompetencji zespołowych i rozwijania pozytywnych postaw wobec pracy zespołowej, jako że umiejętności te są wymagane i preferowane przez pracodawców. |