BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Analyzing types of classroom interaction in CLIL
Instytucja:
Data: [2011]
Badacz: Katarzyna Papaja
Abstrakt:

Przedmiotem badania były interakcje w klasie z nauczaniem zintegrowanym pod względem języka i treści nauczania (Content and Language Integrated Learning, CLIL). Badanie przeprowadzono w jednej z krakowskich szkół średnich wśród uczniów klasy dwujęzycznej (wieku respondentów: 16-17 lat). Badanie właściwe poprzedzono pilotażem. W badaniu właściwym zastosowano metodę obserwacji z wykorzystaniem formularza obserwacji. Obserwacją objęto lekcje prowadzone w języku angielskim z geografii (dwie godziny tygodniowo), biologii (dwie godziny tygodniowo) oraz matematyki (trzy godziny tygodniowo) przez cały okres trwania roku szkolnego. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że na początku roku CLIL mogło mieć negatywny wpływ na interakcje uczniów w klasie z innymi uczniami i z nauczycielem z powodu poziomu trudności przedmiotu nauczania (np. matematyki), braków w słownictwie, niewystarczającego poziomu pewności siebie i braku zrozumienia. W wielu przypadkach uczniowie bali się zabierać głos w obcym języku, przez co nauczyciel znajdował się w centrum interakcji. Sytuacja ta zmieniała się stopniowo w ciągu roku szkolnego i poziom interakcji w klasie uległ poprawie. Wśród wyróżnionych typów interakcji typ pierwszy (nauczyciel nie kontroluje tematu ani rodzaju aktywności) wystąpił tylko raz podczas omawiania ocen i wydarzeń klasowych. Typ drugi (nauczyciel kontroluje temat, lecz nie rodzaj aktywności) występował częściej na początku roku, co można było wiązać ze wspomnianymi problemami w porozumieniu wynikającymi z CLIL. Typ trzeci (nauczyciel kontroluje temat i rodzaj aktywności) był obserwowalny częściej w drugim semestrze, gdy uczniowie lepiej znali materiał oraz mniej obawiali się wypowiadać w języku obcym. Typ czwarty (nauczyciel kontroluje rodzaj aktywności, lecz nie temat) zaobserwowano jedynie na początku roku szkolnego, gdy uczniowie porozumiewali się w języku polskim z powodu braków w angielskim słownictwie.

Author's Keywords: CLIL, Content and Language Integrated Learning, bilingual education, interaction, language classroom
Deskryptory TESE: relacje interpersonalne, atmosfera w klasie, klasa, dwujęzyczność, biologia, geografia, matematyka
TESE descriptors: interpersonal relations, classroom climate, class, bilingualism, biology, geography, mathematics
Publikacje:
  • Papaja, K. (2011). Analyzing types of classroom interaction in CLIL. Glottodidactica, 37, 43-52.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"