BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wpływ stopnia dostępności informacji na rozumowanie dzieci o pragnieniach i przekonaniach
Instytucja:
Data: [1999]
Badacz: Adam Putko
Abstrakt:

Badanie zrealizowano w celu odpowiedzi na pytanie, jakie rozwojowe różnice i podobieństwa występują w rozumowaniu dzieci związanym z posługiwaniem się pojęciem pragnienia i przekonania. Badaniem objęto 72 dzieci w wieku czterech i pięciu lat z Poznania i Warszawy. Finalnie analizę oparto na wynikach 64 osób (ośmioro dzieci udzieliło jednakowych odpowiedzi na wszystkie pytania, dlatego ich wyniki wykluczono). Obie grupy wiekowe: cztero- i pięciolatków liczyły po 32 dzieci (w obu znalazło się również po 17 dziewcząt oraz po 15 chłopców). Do zebrania materiału posłużono się zadaniami wzorowanymi na badaniach Wellmana i Bartsch. Respondentów poproszono o ocenę stopnia zadowolenia (pierwsza sesja) oraz zaskoczenia (druga sesja) bohatera opowiedzianej historyjki. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że poziom różnicowania ocen zadowolenia formułowanych przez czteroletnie dzieci nie różni się w znacznym stopniu od poziomu różnicowania tych ocen przez dzieci w wieku pięciu lat. Jednocześnie okazało się, że starsi badani znacznie lepiej rozpoznawali niespełnione pragnienia, podczas gdy nie odnotowano różnic między obiema grupami wiekowymi w rozpoznawaniu pragnień spełnionych. Dodatkowo zaobserwowano trudności respondentów (niezależnie od wieku) w diagnozowaniu oceny zaskoczenia.

Deskryptory TESE: rozumienie, rozumowanie, rozwój dziecka, dziecko, kompetencje językowe, kompetencje społeczne
TESE descriptors: comprehension, reasoning, child development, child, language skills, social competences
Publikacje:
  • Putko, A. (2001). Wpływ stopnia dostępności informacji na rozumowanie dzieci o pragnieniach i przekonaniach. Studia Psychologiczne, 1, 117-139.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"