Tytuł badania: |
Wpływ stopnia dostępności informacji na rozumowanie dzieci o pragnieniach i przekonaniach |
Instytucja: |
|
Data: |
[1999] |
Badacz: |
Adam Putko |
Abstrakt: |
Badanie zrealizowano w celu odpowiedzi na pytanie, jakie rozwojowe różnice i podobieństwa występują w rozumowaniu dzieci związanym z posługiwaniem się pojęciem pragnienia i przekonania. Badaniem objęto 72 dzieci w wieku czterech i pięciu lat z Poznania i Warszawy. Finalnie analizę oparto na wynikach 64 osób (ośmioro dzieci udzieliło jednakowych odpowiedzi na wszystkie pytania, dlatego ich wyniki wykluczono). Obie grupy wiekowe: cztero- i pięciolatków liczyły po 32 dzieci (w obu znalazło się również po 17 dziewcząt oraz po 15 chłopców). Do zebrania materiału posłużono się zadaniami wzorowanymi na badaniach Wellmana i Bartsch. Respondentów poproszono o ocenę stopnia zadowolenia (pierwsza sesja) oraz zaskoczenia (druga sesja) bohatera opowiedzianej historyjki. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że poziom różnicowania ocen zadowolenia formułowanych przez czteroletnie dzieci nie różni się w znacznym stopniu od poziomu różnicowania tych ocen przez dzieci w wieku pięciu lat. Jednocześnie okazało się, że starsi badani znacznie lepiej rozpoznawali niespełnione pragnienia, podczas gdy nie odnotowano różnic między obiema grupami wiekowymi w rozpoznawaniu pragnień spełnionych. Dodatkowo zaobserwowano trudności respondentów (niezależnie od wieku) w diagnozowaniu oceny zaskoczenia. |
Deskryptory TESE: |
rozumienie, rozumowanie, rozwój dziecka, dziecko, kompetencje językowe, kompetencje społeczne |
TESE descriptors: |
comprehension, reasoning, child development, child, language skills, social competences |
Publikacje: |
- Putko, A. (2001). Wpływ stopnia dostępności informacji na rozumowanie dzieci o pragnieniach i przekonaniach. Studia Psychologiczne, 1, 117-139.
|