BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Z badań nad analizą rysunku i odkrywaniem własności funkcji
Instytucja:
Data: 2013
Badacz: Joanna Major, Zbigniew Powązka
Abstrakt:

Celem badania było określenie umiejętności studentów w zakresie analizy diagramu metrycznego i wykorzystywania danych w nim zawartych oraz porównanie uzyskanych wyników z wynikami analogicznych badań przeprowadzonych w latach: 1989, 2004, 2012. Badaniem objęto studentów trzeciego roku matematyki Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej. Studentom przedstawiono do analizy wykres funkcji f’ pochodnej względem funkcji f. Ich zadaniem było wskazanie jak największej liczby własności funkcji f. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że studenci nie mieli kłopotów z odczytaniem podstawowych własności pochodnej funkcji. Dostrzegali oni wzajemną odpowiedniość między wyglądem wykresu a własnościami funkcji f’ (np. w przypadku, gdy miejsce zerowe funkcji określano na podstawie punktu przecięcia wykresu funkcji z osią odciętych). Większość badanych ograniczyła się do podania własności funkcji f z pierwszej wyróżnionej grupy własności, w której znalazła się monotonicznośc funkcji, posiadanie ekstremum lokalnego, wypukłość i wklęsłość, posiadanie punktów przecięcia, własności regularnościowe i klasa regularności. Świadczyło to o pobieżnym analizowaniu wykresu funkcji pochodnej. Ponadto własności funkcji f podawano skrótowo, nie zaś w formie całych zdań matematycznych. Stwierdzono również bezpośredni transfer własności funkcji f’ na własności funkcji f. Wyniki te okazały się zbieżne z wynikami uzyskanymi w poprzednich latach.

Deskryptory TESE: kompetencje, dydaktyka, matematyka, szkoła wyższa, student
TESE descriptors: competence, didactics, mathematics, higher education, student
Publikacje:
  • Major, J. i Powązka, Z. (2013). Z badań nad analizą rysunku i odkrywaniem własności funkcji. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Didacticam Mathematicae Pertinentia, 5, 95-104.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"