Abstrakt: |
Badania miały na celu uzyskanie informacji na temat: metod kontroli i oceny pracy dzieci w młodszym wieku szkolnym, stosowanych przez nauczycieli klas I-III, opinii nauczycieli o przydatności poszczególnych metod w codziennej pracy nauczyciela z uczniem, stopnia stosowania oceniania w poszczególnych metodach kontroli, kryteriów i norm stosowanych przy wystawianiu ocen, celów i funkcji oceniania w klasach I-III w opinii nauczycieli, propozycji i uwag na temat zmian zasad kontroli i oceny uczniów. Badaniami objęto 53 czynnych zawodowo nauczycieli, którzy mieli ukończone studium nauczycielskie i studiowali zaocznie nauczanie początkowe. Ponad połowę badanych (33 osoby) stanowili młodzi nauczyciele w wieku 23-24 lata. Badania przeprowadzono za pomocą anonimowej ankiety, zawierającej 23 pytania. Wyniki badań świadczą o formalnym podejściu nauczycieli do zagadnienia metod kontroli i oceny pracy ucznia. Wielu nauczycieli nie może, czy też nie chce, oderwać się od stereotypów w myśleniu o kontroli i ocenie, żądając dodatkowo wystandaryzowanych testów. Wyjaśnienia wymagają również ujawnione rozbieżności w wynikach dotyczących stosowanych metod kontroli, np. przeceniania lub niedoceniania niektórych metod kontrol, oraz między opiniami nauczycieli o metodach kontroli i oceny a metodami realnie przez nich stosowanymi. |