BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Samoocena w zaburzeniach osobowości
Instytucja:
Data: [2012]
Badacz: Katarzyna Balsam, Przemysław Podbielski, Ewa Trzebińska
Abstrakt:

W ramach projektu przeprowadzono dwa badania. Celem pierwszego było określenie związku między nasileniem objawów poszczególnych zaburzeń osobowości a jawną samooceną. W pierwszym etapie uczestniczyło 120 osób w wieku od 19 do 36 lat; byli to studenci różnych kierunków na warszawskich uczelniach (49 kobiet i 71 mężczyzn). Badanie miało charakter kwestionariuszowy. Posłużono się – do zebrania materiału badawczego – kwestionariuszem Styl Życia (Trzebińska, Lasota, 2009) i Wielowymiarowym Kwestionariuszem Samooceny MSEI. Na podstawie wyników badania stwierdzono zróżnicowanie w zakresie związków między zaburzeniami osobowości a samooceną. Objawy niektórych zaburzeń okazały się negatywnie skorelowane z samooceną, objawy pozostałych były z samooceną skorelowane pozytywnie. Negatywna korelacja dotyczyła takich zaburzeń jak: z pogranicza, paranoiczne, schizoidalne, schizotypowe, unikające, antyspołeczne i zależne. Zaburzenia z pogranicza, unikające i zależne były negatywnie skorelowane ze wszystkimi wskaźnikami samooceny. Do grupy zaburzeń pozytywnie skorelowanych należały: narcystyczne, histrioniczne oraz obsesyjno-kompulsywne. W drugim badaniu przedmiotem analizy była samoocena ukryta. W próbie znalazło się 61 osób w wieku od 19 do 52 lat – studentów z wyższych uczelni w Warszawie (33 kobiety i 28 mężczyzn). Do pomiaru objawów zaburzeń osobowości wykorzystano kwestionariusz Styl Życia 05/SK. Takie zaburzenia osobowości jak narcystyczne, histrioniczne i obsesyjno-kompulsywne, im wyższe miały nasilenie, tym częściej odnoszony był pozytywny afekt do siebie i rzadsze było odnoszenie do siebie afektu negatywnego.

Deskryptory TESE: samoocena, osobowość, krytycyzm, student, zachowania, dobre samopoczucie
TESE descriptors: self-evaluation, personality, critical sense, student, behaviour, well-being
Publikacje:
  • Trzebińska, E. i Balsam, K. (2013). Samoocena w zaburzeniach osobowości. Przegląd Psychologiczny, 1, 97-116.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"