Tytuł badania: |
Niedostosowanie społeczne uczniów z miasta i gminy Jeziorany. Rozmiary i zasięg społeczny zjawiska |
Instytucja: |
|
Data: |
15 kwietnia 2002 – 16 czerwca 2002 |
Badacz: |
Joanna Dąbrowska |
Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi m.in. na następujące pytania: Jaki odsetek badanych uczniów znajduje się w obszarze ryzyka i kwalifikuje się do oddziaływań profilaktycznych w różnych obszarach nieprzystosowania społecznego? Jaki odsetek badanych uczniów kwalifikuje się do oddziaływań resocjalizacyjnych, eliminujących skutki zaistniałego niedostosowania w różnych jego obszarach? Jaki odsetek uczniów wykazujących wysoki poziom nieprzystosowania powinien być objętych reformowaniem potencjalnym, minimalizującym działanie czynników prowadzących do wystąpienia nieprzystosowania w obszarze życia rodzinnego, szkolnego i funkcjonowania w grupie rówieśniczej? Badaniem objęto 419 uczniów klas I-III gimnazjum (w tym 198 dziewcząt i 221 chłopców) w Jezioranach. Do zebrania materiału posłużono się Skalą Nieprzystosowania Społecznego L. Pytki, natomiast w analizie danych wykorzystano nieparametryczny test Chi-Kwadrat oraz współczynnik korelacji Gamma. Na podstawie uzyskanych odpowiedzi stwierdzono, że odsetek uczniów z wysokim poziomem nieprzystosowania społecznego wynosił 5,72%. Odnotowano ponadto, że 15,76% ankietowanych (66 osób) osiągnęło wyniki kwalifikujące do oddziaływań resocjalizacyjnych w jednym obszarze społecznego funkcjonowania, z kolei do oddziaływań profilaktycznych – 53,22% (223 osoby). Zgromadzony materiał pozwolił potwierdzić również założenie o większym natężeniu zachowań antyspołecznych wśród chłopców niż dziewcząt. |
Autorskie słowa kluczowe: |
resocjalizacja, diagnoza, profilaktyka, nieprzystosowanie społeczne, rodzinne, szkolne, rówieśnicze, programy resocjalizacji, zachowania antyspołeczne, czynniki biopsychiczne, socjokulturowe |
Author's Keywords: |
resocialization, prevention, unconformity – social, family, school, peer, social readjustment programs, anti-social behavior, bio-mental factors, socio-cultural |
Deskryptory TESE: |
środowisko społeczno-kulturowe, środowisko, postawa, społeczeństwo, zachowania społeczne, kompetencje społeczne, uczeń, pochodzenie społeczne, młodzież, resocjalizacja, profilaktyka |
TESE descriptors: |
socio-cultural environment, environment, attitude, society, social behaviour, social competences, pupil, social background, youth, correctional education, prevention |
Publikacje: |
- Dąbrowska, J. (2003). Niedostosowanie społeczne uczniów z miasta i gminy Jeziorany. Rozmiary i zasięg społeczny zjawiska. Szkice Humanistyczne, 1-2, 179-204.
|