BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Modele kształcenia informatycznego realizowane w uczelni ekonomicznej. Wyniki prac badawczych
Instytucja:
Data: 2003 – 2005
Badacz: Adam Nowicki, Gracja Wydmuch
Abstrakt:

Celem badania było utworzenie modelu kształcenia informatycznego (TIK) na kierunku: informatyka i ekonometria na uczelniach wyższych o profilu ekonomicznym. Teren badań stanowiły uczelnie zarówno krajowe, jak i zachodnie. Zgodnie z następstwem metodologicznym realizacja badania przebiegła trzyetapowo: w pierwszym dokonano identyfikacji kształcenia w obszarze informatyki ekonomicznej (2003), w drugim kształcenie poddano ocenie i analizie (2004), natomiast w trzecim skonstruowano koncepcję kształcenia (2005). W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono konieczność analizowania i weryfikowania programów nauczania pod względem ich zgodności z minimami programowymi standardów ustalonych przez MNiSW. Ustalono również, że proces doskonalenia programów powinien odpowiadać tendencjom rozwoju informatyki na świecie. Sformułowano ponadto m.in. wniosek o potrzebie synchronizacji programów nauczania oraz ich zakresu merytorycznego w ramach kolejnych przedmiotów informatycznych, a także konieczności stałego modyfikowania sylabusów. Zgodnie z wynikami trzeciego etapu badań w modelu przejściowym uzyskano około 33% godzin przeznaczonych na przedmioty kierunkowe w stosunku do ogółu godzin kształcenia oraz 15% przeznaczonych na specjalnościowe. W modelu perspektywicznym z kolei ustalono m.in. trójstopniowy proces kształcenia oraz wspomagania go poprzez kształcenie ustawiczne, dzięki któremu możliwy byłby kontakt z absolwentem po ukończonym procesie edukacji. Na podstawie zgromadzonego materiału wyróżniono główne kategorie poszukiwanych informatycznych stanowisk pracy (w tym m.in.: analitycy, programiści, wdrożeniowcy, kontrolerzy jakości systemów czy konsultanci techniczni).

Deskryptory TESE: program nauczania, studia wyższe, szkoła wyższa, informatyka, ekonomia, kształcenie specjalne, edukacja, nauczanie, sprzęt informatyczny, technologia informacyjno-komunikacyjna
TESE descriptors: curriculum, higher education course, higher education, computer science, economics, special needs education, education, teaching, ICT equipment, ICT
Publikacje:
  • Nowicki, A. i Wydmuch, G. (2006). Modele kształcenia informatycznego realizowane w uczelni ekonomicznej. Wyniki prac badawczych. Roczniki Kolegium Analiz Ekonomicznych, 16, 351-361.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"