Tytuł badania: |
Modele kształcenia informatycznego realizowane w uczelni ekonomicznej. Wyniki prac badawczych |
Instytucja: |
|
Data: |
2003 – 2005 |
Badacz: |
Adam Nowicki, Gracja Wydmuch |
Abstrakt: |
Celem badania było utworzenie modelu kształcenia informatycznego (TIK) na kierunku: informatyka i ekonometria na uczelniach wyższych o profilu ekonomicznym. Teren badań stanowiły uczelnie zarówno krajowe, jak i zachodnie. Zgodnie z następstwem metodologicznym realizacja badania przebiegła trzyetapowo: w pierwszym dokonano identyfikacji kształcenia w obszarze informatyki ekonomicznej (2003), w drugim kształcenie poddano ocenie i analizie (2004), natomiast w trzecim skonstruowano koncepcję kształcenia (2005). W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono konieczność analizowania i weryfikowania programów nauczania pod względem ich zgodności z minimami programowymi standardów ustalonych przez MNiSW. Ustalono również, że proces doskonalenia programów powinien odpowiadać tendencjom rozwoju informatyki na świecie. Sformułowano ponadto m.in. wniosek o potrzebie synchronizacji programów nauczania oraz ich zakresu merytorycznego w ramach kolejnych przedmiotów informatycznych, a także konieczności stałego modyfikowania sylabusów. Zgodnie z wynikami trzeciego etapu badań w modelu przejściowym uzyskano około 33% godzin przeznaczonych na przedmioty kierunkowe w stosunku do ogółu godzin kształcenia oraz 15% przeznaczonych na specjalnościowe. W modelu perspektywicznym z kolei ustalono m.in. trójstopniowy proces kształcenia oraz wspomagania go poprzez kształcenie ustawiczne, dzięki któremu możliwy byłby kontakt z absolwentem po ukończonym procesie edukacji. Na podstawie zgromadzonego materiału wyróżniono główne kategorie poszukiwanych informatycznych stanowisk pracy (w tym m.in.: analitycy, programiści, wdrożeniowcy, kontrolerzy jakości systemów czy konsultanci techniczni). |
Deskryptory TESE: |
program nauczania, studia wyższe, szkoła wyższa, informatyka, ekonomia, kształcenie specjalne, edukacja, nauczanie, sprzęt informatyczny, technologia informacyjno-komunikacyjna |
TESE descriptors: |
curriculum, higher education course, higher education, computer science, economics, special needs education, education, teaching, ICT equipment, ICT |
Publikacje: |
- Nowicki, A. i Wydmuch, G. (2006). Modele kształcenia informatycznego realizowane w uczelni ekonomicznej. Wyniki prac badawczych. Roczniki Kolegium Analiz Ekonomicznych, 16, 351-361.
|