BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Analiza postaw studentów wobec naruszania praw własności intelektualnej
Instytucja:
Data: 2007 – 2009
Badacz: Urszula Nowacka
Abstrakt:

Przedmiotem badania były postawy studentów pierwszego roku studiów stacjonarnych na Wydziale Matematyczno-Przyrodniczym Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie wobec łamania praw własności intelektualnej. Studenci uczęszczali na takie kierunki studiów jak biotechnologia, ochrona środowiska, chemia, edukacja techniczno-informatyczna. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano kwestionariusz składający się z 11 pytań, w tym dwóch otwartych. W próbie objętej badaniem znalazło się 440 osób, w tym 115 mężczyzn i 325 kobiet. Wiek respondentów mieścił się w przedziale 19-23 lat. Okazało się, że większość ankietowanych potrafiła wskazać prawidłowo wytwory chronione jako przedmioty własności intelektualnej. Znaki towarowe poprawnie wskazało 22,82%, utwory literackie 26,08%, dokumenty urzędowe 0,50%, programy komputerowe 20,34%, akty normatywne 0,78% i wynalazki – blisko 30%. Prawo autorskie jako ogół praw przysługujących autorowi utworu zdefiniowało 64,12% studentów, jako kodeks prawa obowiązujący polskich aktorów 3,06%, jako prawo pokrewne do wynalazku 2,84%; żadnej odpowiedzi nie wskazało blisko 30% badanych. Do wytworów chronionych prawem autorskim studenci zaliczyli: utwory literackie, muzyczne i plastyczne 38,77%, programy komputerowe 11,23%, utwory architektoniczne 9%, utwory sceniczne 27,90%, wynalazki 12,57%. 14,09% ankietowanych zgodziło się, że kradzież własności intelektualnej równoznaczna jest z kradzieżą portfela; z opinią taką nie zgodziło się ponad 35% badanych, blisko połowa wskazała odpowiedź: „niezupełnie” (2,50% nie miało zdania na ten temat). Prawo własności intelektualnej przez przegrywanie płyt z muzyką albo filmami co najmniej raz w tygodniu łamało 43% ankietowanych.

Deskryptory TESE: student, postawa, zachowania, zachowania społeczne, krytycyzm
TESE descriptors: student, attitude, behaviour, social behaviour, critical sense
Publikacje:
  • Nowacka, U. (2008). Analiza postaw studentów wobec naruszania praw własności intelektualnej. Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Edukacja Techniczna i Informatyczna, III, 205-224.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"