Abstrakt: |
Przedmiotem badania były postawy studentów pierwszego roku studiów stacjonarnych na Wydziale Matematyczno-Przyrodniczym Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie wobec łamania praw własności intelektualnej. Studenci uczęszczali na takie kierunki studiów jak biotechnologia, ochrona środowiska, chemia, edukacja techniczno-informatyczna. Do zebrania materiału badawczego wykorzystano kwestionariusz składający się z 11 pytań, w tym dwóch otwartych. W próbie objętej badaniem znalazło się 440 osób, w tym 115 mężczyzn i 325 kobiet. Wiek respondentów mieścił się w przedziale 19-23 lat. Okazało się, że większość ankietowanych potrafiła wskazać prawidłowo wytwory chronione jako przedmioty własności intelektualnej. Znaki towarowe poprawnie wskazało 22,82%, utwory literackie 26,08%, dokumenty urzędowe 0,50%, programy komputerowe 20,34%, akty normatywne 0,78% i wynalazki – blisko 30%. Prawo autorskie jako ogół praw przysługujących autorowi utworu zdefiniowało 64,12% studentów, jako kodeks prawa obowiązujący polskich aktorów 3,06%, jako prawo pokrewne do wynalazku 2,84%; żadnej odpowiedzi nie wskazało blisko 30% badanych. Do wytworów chronionych prawem autorskim studenci zaliczyli: utwory literackie, muzyczne i plastyczne 38,77%, programy komputerowe 11,23%, utwory architektoniczne 9%, utwory sceniczne 27,90%, wynalazki 12,57%. 14,09% ankietowanych zgodziło się, że kradzież własności intelektualnej równoznaczna jest z kradzieżą portfela; z opinią taką nie zgodziło się ponad 35% badanych, blisko połowa wskazała odpowiedź: „niezupełnie” (2,50% nie miało zdania na ten temat). Prawo własności intelektualnej przez przegrywanie płyt z muzyką albo filmami co najmniej raz w tygodniu łamało 43% ankietowanych. |