BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Struktura intelektu dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki
Projekt badawczy:
  • Poznawcze mechanizmy zaburzeń liczenia u dzieci
Instytucja:
Data: [2008]
Badacz: Grażyna Krasowicz-Kupis, Urszula Oszwa
Abstrakt:

Sformułowano m.in. następujące pytania badawcze: Czy występuje różnica pomiędzy poziomem inteligencji dzieci z trudnościami w uczeniu się matematyki a poziomem rozwoju umysłowego dzieci bez trudności szkolnych? Jaka jest rozpiętość pomiędzy werbalnym i niewerbalnym ilorazem inteligencji w grupie dzieci z trudnościami w uczeniu się matematyki? Próbowano także odpowiedzieć na pytanie, czy płeć różnicuje wyniki WISC-R wśród dzieci z trudnościami w uczeniu się matematyki. W grupie dzieci z trudnościami w uczeniu się matematyki było 62 uczniów; do grupy kontrolnej zakwalifikowano 67 trzecioklasistów, którzy nie mieli problemów z liczeniem. Badana próba liczyła łącznie 129 dzieci. Średni wiek respondentów wynosił dziewięć lat i pięć miesięcy. W badanej próbie znalazło się 46% chłopców i 54% dziewczynek. Na podstawie wyników testu WISC-R stwierdzono, że wśród dzieci z trudnościami w uczeniu się matematyki inteligencja i jej główne składowe (rozumowanie na materiale językowym i rozumowanie na materiale percepcyjnym w powiązaniu ze sprawnościami manualnymi) były na poziomie przeciętnym albo wyższym niż przeciętny. Okazało się przy tym, że dzieci niewykazujące trudności w uczeniu się matematyki osiągnęły istotnie wyższy poziom inteligencji ogólnej oraz inteligencji słownej i bezsłownej. Płeć nie różnicowała wyników badanych dzieci z grupy z trudnościami w nauce, choć chłopcy uzyskali nieco lepsze wyniki w zakresie skali pełnej, słownej i bezsłownej WISC-R.

Deskryptory TESE: trudności w nauce, matematyka, efekt uczenia się, postępy w nauce, uczenie się, inteligencja
TESE descriptors: learning difficulty, mathematics, learning outcome, study progress, learning, intelligence
Publikacje:
  • Oszwa, U. i Krasowicz-Kupis, G. (2008). Struktura intelektu dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Przegląd Psychologiczny, 4, 491-511.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"