Tytuł badania: |
Struktura intelektu dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki |
Projekt badawczy: |
- Poznawcze mechanizmy zaburzeń liczenia u dzieci
|
Instytucja: |
|
Data: |
[2008] |
Badacz: |
Grażyna Krasowicz-Kupis, Urszula Oszwa |
Abstrakt: |
Sformułowano m.in. następujące pytania badawcze: Czy występuje różnica pomiędzy poziomem inteligencji dzieci z trudnościami w uczeniu się matematyki a poziomem rozwoju umysłowego dzieci bez trudności szkolnych? Jaka jest rozpiętość pomiędzy werbalnym i niewerbalnym ilorazem inteligencji w grupie dzieci z trudnościami w uczeniu się matematyki? Próbowano także odpowiedzieć na pytanie, czy płeć różnicuje wyniki WISC-R wśród dzieci z trudnościami w uczeniu się matematyki. W grupie dzieci z trudnościami w uczeniu się matematyki było 62 uczniów; do grupy kontrolnej zakwalifikowano 67 trzecioklasistów, którzy nie mieli problemów z liczeniem. Badana próba liczyła łącznie 129 dzieci. Średni wiek respondentów wynosił dziewięć lat i pięć miesięcy. W badanej próbie znalazło się 46% chłopców i 54% dziewczynek. Na podstawie wyników testu WISC-R stwierdzono, że wśród dzieci z trudnościami w uczeniu się matematyki inteligencja i jej główne składowe (rozumowanie na materiale językowym i rozumowanie na materiale percepcyjnym w powiązaniu ze sprawnościami manualnymi) były na poziomie przeciętnym albo wyższym niż przeciętny. Okazało się przy tym, że dzieci niewykazujące trudności w uczeniu się matematyki osiągnęły istotnie wyższy poziom inteligencji ogólnej oraz inteligencji słownej i bezsłownej. Płeć nie różnicowała wyników badanych dzieci z grupy z trudnościami w nauce, choć chłopcy uzyskali nieco lepsze wyniki w zakresie skali pełnej, słownej i bezsłownej WISC-R. |
Deskryptory TESE: |
trudności w nauce, matematyka, efekt uczenia się, postępy w nauce, uczenie się, inteligencja |
TESE descriptors: |
learning difficulty, mathematics, learning outcome, study progress, learning, intelligence |
Publikacje: |
- Oszwa, U. i Krasowicz-Kupis, G. (2008). Struktura intelektu dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Przegląd Psychologiczny, 4, 491-511.
|