Tytuł badania: |
Symboliczne ujmowanie rzeczywistości we wczesnym dzieciństwie |
Instytucja: |
|
Data: |
[2006] |
Badacz: |
Agnieszka Lasota |
Abstrakt: |
Sformułowano następujące pytania badawcze: 1. Czy istnieje zależność pomiędzy rozwojem zabawy symbolicznej a poziomem rozwoju językowego u dzieci w okresie wczesnego dzieciństwa? 2. Czy u dzieci z ryzykiem SLI zabawa symboliczna podobnie jak mowa pojawia się później w rozwoju ontogenetycznym? 3. Czy dzieci z ryzykiem SLI prezentują niższy poziom zabawy symbolicznej niż ich rówieśnicy o prawidłowym lub ponadprzeciętnym rozwoju mowy? W badaniu wzięło udział 99 dzieci w wieku dwóch i pół roku; badanych podzielono na trzy grupy. Czynnikiem różnicującym wszystkie trzy grupy był poziom rozwoju mowy, zmierzony za pomocą kwestionariusza Bates-MacArthur Słowa i gesty. Do pomiaru poziomu zabawy symbolicznej wykorzystano takie czynniki jak rodzaj zabawy i strukturę zabawy. W badaniu oceniano także komentarze dzieci wypowiadane podczas zabaw. Na podstawie wyników badania potwierdzono ścisły związek pomiędzy rozwojem zabawy symbolicznej a rozwojem językowym we wczesnym dzieciństwie, co okazało się zbieżne z wynikami innych międzynarodowych badań (Rescorla, Goossens, 1992; O'Reilly i in., 1997). Najniższy poziom zabawy symbolicznej charakteryzował dzieci z grupy ryzyka SLI. Dzieci z grupy o niższym niż przeciętny rozwoju mowy najczęściej prezentowały zabawę miniaturowymi przedmiotami. Blisko 40% badanych chłopców i dziewczynek z grupy ryzyka SLI ujawniało przejawy zabawy symbolicznej z przemianowaniem. Wśród dzieci bez ryzyka SLI 90% przejawiało zabawę symboliczną z przemianowaniem, u 80% zaobserwowano natomiast współwystępowanie tej zabawy ze schematem symbolicznym. |
Autorskie słowa kluczowe: |
reprezentacja, zabawa symboliczna, rozwój języka |
Author's Keywords: |
representation |
Deskryptory TESE: |
dziecko, rozwój dziecka, rozwój poznawczy, osobowość, rozumienie, rozumowanie, zabawa, kompetencje językowe |
TESE descriptors: |
child, child development, cognitive development, personality, comprehension, reasoning, play, language skills |
Publikacje: |
- Lasota, A. (2007). Symboliczne ujmowanie rzeczywistości we wczesnym dzieciństwie. Psychologia Rozwojowa, 1, 13-21.
|