BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: W poszukiwaniu metody badania myślenia magicznego w rozwoju
Instytucja:
Data: [2006]
Badacz: Anna Kołodziejczyk
Abstrakt:

W badaniu wzięło udział 180 dzieci z sześciu grup wiekowych (przedszkole, szkoła podstawowa, gimnazjum). Do analizy zakwalifikowano protokoły 170 osób. Metody zastosowane w badaniu były różne, w zależności od grupy wiekowej. Z dziećmi uczęszczającymi do przedszkoli przeprowadzono indywidualne rozmowy. Dzieci ośmioletnie badano w trzyosobowych grupach. Starsze dzieci natomiast samodzielnie wypełniały kwestionariusze. Na podstawie wyników badania zaobserwowano różnice w zakresie myślenia magicznego między wybranymi grupami wiekowymi. Niższy poziom myślenia magicznego dotyczył 14-latków w porównaniu z czterolatkami i ośmiolatkami. Na podstawie analizy relacji między ogólnym wynikiem kwestionariusza myślenia magicznego a płcią nie ujawniono istotnych różnic. Nie stwierdzono ponadto związku między wynikiem ogólnym kwestionariusza a interakcją wieku i płci. Czterolatki i ośmiolatki częściej przejawiały wiarę w możliwość wpływania myślami na rzeczywistość niż ich starsi koledzy (tj. 10-, 12- i 14-latki). Okazało się ponadto, że najmłodsze dzieci akceptowały więcej magicznych związków przyczynowych w odniesieniu do zjawisk psychicznych niż biologicznych i fizycznych. Starsze dzieci – ośmioletnie i 12-letnie – bardziej akceptowały możliwość bezpośredniego wpływu myśli i zachowań na zjawiska psychiczne i biologiczne niż fizyczne. Natomiast 14-latki wykazywały wyższy poziom akceptacji dla bezpośredniego wpływania myślami na zjawiska biologiczne niż fizyczne. Zaobserwowano ponadto, że chłopcy i dziewczęta częściej akceptowali wpływ myśli i zachowań w odniesieniu do zjawisk psychicznych niż fizycznych.

Autorskie słowa kluczowe: myślenie magiczne, techniki badań
Deskryptory TESE: wiek, wiedza, rozwój dziecka, rozwój poznawczy, dziecko, młodzież, rozumienie
TESE descriptors: age, knowledge, child development, cognitive development, child, youth, comprehension
Publikacje:
  • Kołodziejczyk, A. (2007). W poszukiwaniu metody badania myślenia magicznego w rozwoju. Psychologia Rozwojowa, 1, 61-75.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"