Tytuł badania: |
W poszukiwaniu metody badania myślenia magicznego w rozwoju |
Instytucja: |
|
Data: |
[2006] |
Badacz: |
Anna Kołodziejczyk |
Abstrakt: |
W badaniu wzięło udział 180 dzieci z sześciu grup wiekowych (przedszkole, szkoła podstawowa, gimnazjum). Do analizy zakwalifikowano protokoły 170 osób. Metody zastosowane w badaniu były różne, w zależności od grupy wiekowej. Z dziećmi uczęszczającymi do przedszkoli przeprowadzono indywidualne rozmowy. Dzieci ośmioletnie badano w trzyosobowych grupach. Starsze dzieci natomiast samodzielnie wypełniały kwestionariusze. Na podstawie wyników badania zaobserwowano różnice w zakresie myślenia magicznego między wybranymi grupami wiekowymi. Niższy poziom myślenia magicznego dotyczył 14-latków w porównaniu z czterolatkami i ośmiolatkami. Na podstawie analizy relacji między ogólnym wynikiem kwestionariusza myślenia magicznego a płcią nie ujawniono istotnych różnic. Nie stwierdzono ponadto związku między wynikiem ogólnym kwestionariusza a interakcją wieku i płci. Czterolatki i ośmiolatki częściej przejawiały wiarę w możliwość wpływania myślami na rzeczywistość niż ich starsi koledzy (tj. 10-, 12- i 14-latki). Okazało się ponadto, że najmłodsze dzieci akceptowały więcej magicznych związków przyczynowych w odniesieniu do zjawisk psychicznych niż biologicznych i fizycznych. Starsze dzieci – ośmioletnie i 12-letnie – bardziej akceptowały możliwość bezpośredniego wpływu myśli i zachowań na zjawiska psychiczne i biologiczne niż fizyczne. Natomiast 14-latki wykazywały wyższy poziom akceptacji dla bezpośredniego wpływania myślami na zjawiska biologiczne niż fizyczne. Zaobserwowano ponadto, że chłopcy i dziewczęta częściej akceptowali wpływ myśli i zachowań w odniesieniu do zjawisk psychicznych niż fizycznych. |
Autorskie słowa kluczowe: |
myślenie magiczne, techniki badań |
Deskryptory TESE: |
wiek, wiedza, rozwój dziecka, rozwój poznawczy, dziecko, młodzież, rozumienie |
TESE descriptors: |
age, knowledge, child development, cognitive development, child, youth, comprehension |
Publikacje: |
- Kołodziejczyk, A. (2007). W poszukiwaniu metody badania myślenia magicznego w rozwoju. Psychologia Rozwojowa, 1, 61-75.
|