BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Korzyść, krzywda, zagrożenie czy wyzwanie – percepcja studiów wśród osób kończących warszawskie uczelnie publiczne
Instytucja:
Data: [2012]
Badacz: Anna Turowska
Abstrakt:

Celem badania było poznanie oceny studentów dotyczącej ich studiów w kontekście kategorii korzyści, krzywdy, zagrożenia i wyzwania, a także porównanie sposobu postrzegania studiów przez studentów różnych uczelni warszawskich. Badaniem objęto 261 osób o średniej wieku 23 lat. Badani byli studentami studiów stacjonarnych magisterskich na sześciu warszawskich uczelniach: na Warszawskim Uniwersytecie Medycznym (Wydział Lekarski), w Szkole Głównej Handlowej (kierunek: finanse i rachunkowość), na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina (Wydział Instrumentalny), Politechnice Warszawskiej (Wydział Inżynierii Lądowej), Uniwersytecie Warszawskim (Wydział Psychologii), w Szkole Głównej Gospodarstwa Wiejskiego (Wydział Nauk o Żywności). W badaniu wykorzystano narzędzie Absolwenci 2010 opracowane przez A. Turowską. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że poziom poczucia krzywdy i zagrożenia był u studentów niski, choć wskazywali oni na deficyt zajęć praktycznych, które przygotowują do rynku pracy. Najmniejszy poziom krzywdy i zagrożenia zanotowano wśród absolwentów SGH, którzy byli spokojni o swoją przyszłość, następnie zaś u absolwentów UW, którzy pomimo świadomości swojej trudnej sytuacji na rynku pracy wybrali studia z powodu swoich zainteresowań. Stosunkowo wysoki poziom krzywdy stwierdzono natomiast wśród absolwentów Wydziału Lekarskiego. Lekarze zdawali sobie sprawę z dużej odpowiedzialności zawodowej, w tym prawnej, a także pomimo wysokich wymagań na studiach nie byli często chwaleni. Niski poziom zagrożenia wiązać można u nich z perspektywą pewnej pracy w zawodzie. Absolwenci Politechniki Warszawskiej cechowali się wysokim poziomem korzyści ze studiów, najniższym poziomem wyzwania i dość wysokim poziomem zagrożenia. Studenci SGGW wykazywali w porównaniu z innymi grupami stosunkowo wysoki poziom krzywdy i zagrożenia. Największe poczucie zagrożenia charakteryzowało jednak studentów Uniwersytetu Muzycznego, być może z powodu konieczności wiązania swojej przyszłości z wyjazdem za granicę.

Deskryptory TESE: student, szkoła wyższa, uniwersytet, postawa, absolwent szkoły wyższej
TESE descriptors: student, higher education, universty, attitude, graduate
Publikacje:
  • Turowska, A. (2012). Korzyść, krzywda, zagrożenie czy wyzwanie – percepcja studiów wśród osób kończących warszawskie uczelnie publiczne. Kwartalnik Pedagogiczny, 2, 163-171.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"