Abstrakt: |
Celem badania było poznanie oceny studentów dotyczącej ich studiów w kontekście kategorii korzyści, krzywdy, zagrożenia i wyzwania, a także porównanie sposobu postrzegania studiów przez studentów różnych uczelni warszawskich. Badaniem objęto 261 osób o średniej wieku 23 lat. Badani byli studentami studiów stacjonarnych magisterskich na sześciu warszawskich uczelniach: na Warszawskim Uniwersytecie Medycznym (Wydział Lekarski), w Szkole Głównej Handlowej (kierunek: finanse i rachunkowość), na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina (Wydział Instrumentalny), Politechnice Warszawskiej (Wydział Inżynierii Lądowej), Uniwersytecie Warszawskim (Wydział Psychologii), w Szkole Głównej Gospodarstwa Wiejskiego (Wydział Nauk o Żywności). W badaniu wykorzystano narzędzie Absolwenci 2010 opracowane przez A. Turowską. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że poziom poczucia krzywdy i zagrożenia był u studentów niski, choć wskazywali oni na deficyt zajęć praktycznych, które przygotowują do rynku pracy. Najmniejszy poziom krzywdy i zagrożenia zanotowano wśród absolwentów SGH, którzy byli spokojni o swoją przyszłość, następnie zaś u absolwentów UW, którzy pomimo świadomości swojej trudnej sytuacji na rynku pracy wybrali studia z powodu swoich zainteresowań. Stosunkowo wysoki poziom krzywdy stwierdzono natomiast wśród absolwentów Wydziału Lekarskiego. Lekarze zdawali sobie sprawę z dużej odpowiedzialności zawodowej, w tym prawnej, a także pomimo wysokich wymagań na studiach nie byli często chwaleni. Niski poziom zagrożenia wiązać można u nich z perspektywą pewnej pracy w zawodzie. Absolwenci Politechniki Warszawskiej cechowali się wysokim poziomem korzyści ze studiów, najniższym poziomem wyzwania i dość wysokim poziomem zagrożenia. Studenci SGGW wykazywali w porównaniu z innymi grupami stosunkowo wysoki poziom krzywdy i zagrożenia. Największe poczucie zagrożenia charakteryzowało jednak studentów Uniwersytetu Muzycznego, być może z powodu konieczności wiązania swojej przyszłości z wyjazdem za granicę. |