BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Stosunek emocjonalny uczniów klas początkowych do szkoły a ich wyniki w uczeniu się
Instytucja:
Data: 1990
Badacz: Elżbieta Jaroni
Abstrakt:

Celem badania było wyjaśnienie zależności między wynikami w nauce a emocjonalnym stosunkiem uczniów do szkoły. Próbowano także określić, jakie motywy wyznaczają emocjonalny stosunek uczniów do szkoły. Podstawą i głównym kryterium doboru uczniów do badań był poziom ich osiągnięć w nauce. Przed przystąpieniem do badań właściwych dokonano analizy dokumentów szkolnych. Wyodrębniono trzy grupy po 50 uczniów klas trzecich ze szkół podstawowych Szczecina, zróżnicowane wyraźnie pod względem osiągnięć w nauce (pod uwagę wzięto oceny z trzech podstawowych przedmiotów nauczania w klasach początkowych: języka polskiego, matematyki, środowiska społeczno-przyrodniczego). W badaniach właściwych podstawową metodą był wywiad. Zdecydowana większość uczniów klas trzecich miała pozytywny stosunek do szkoły i nauki. Między wynikami w nauce a deklarowanym stosunkiem emocjonalnym do szkoły istniała zależność – uczniowie wykazujący się wysokim lub przeciętnym poziomem osiągnięć szkolnych byli na ogół pozytywnie nastawieni do szkoły (odpowiednio 90% i 88%) i obowiązków związanych z uczeniem się (odpowiednio 88% i 92%). Dla stosunkowo dużej grupy uczniów osiągających niskie wyniki w nauce szkoła nie była instytucją przyjemną, w której chcieliby przebywać (24% z nich stwierdziło, że nie lubi chodzić do szkoły, 22% – że nie lubi się uczyć). Uczniowie potrafili sformułować powody swojego pozytywnego (najczęściej podawano możliwość zdobycia nowych wiadomości i umiejętności – 61,3%, możliwość kontaktu z rówieśnikami – 9,3%, interesujący charakter szkoły w przeciwieństwie do domu – 8,7%) oraz negatywnego stosunku do szkoły (trzeba wcześnie wstawać – 6,7%, jest nudno – 4,0%, nie lubią kolegów – 2,7%). Uczniowie osiągający niskie wyniki w nauce kierowali się innymi motywami niż ich koledzy uzyskujący dobre i bardzo dobre oceny.

Deskryptory TESE: postawa wobec szkoły, efekt uczenia się, motywacja, uczeń, szkoła podstawowa
TESE descriptors: attitude towards school, learning outcome, motivation, pupil, primary school
Publikacje:
  • Jaroni, E. (1992). Stosunek emocjonalny uczniów klas początkowych do szkoły a ich wyniki w uczeniu się. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Prace Instytutu Pedagogiki i Psychologii, 19, 107-114.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"