Abstrakt: |
Przedmiotem badania była działalność społeczna nauczycieli w ich lokalnym środowisku. Materiał badawczy uzyskano w ramach badania nad rolami zawodowymi i rodzinnymi 317 nauczycieli z województw: mazowieckiego, świętokrzyskiego, małopolskiego i podkarpackiego. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że nauczyciele prowadzili wiele form współpracy ze środowiskiem lokalnym, najczęściej poprzez przygotowywanie uczniów do udziału w lokalnych uroczystościach państwowych lub kościelnych (44,16%), następnie zaś poprzez współpracę z instytucjami na rzecz kultury i oświaty (28,08%). 19,24% badanych nie angażowało się w działalność w środowisku lokalnym. Kobiety przeważały wśród badanych wskazujących na przygotowywanie uroczystości oraz charytatywną działalność kulturalno-oświatową. Mężczyźni z kolei częściej od kobiet brali udział w posiedzeniach gminnych komisji, pełnili funkcję radnego, współpracowali z organem prowadzącym, współpracowali z instytucjami na rzecz kultury i oświaty oraz pozostawali niezaangażowani. Badani nauczyciele nie postrzegali swojej działalności społecznej jako priorytetowej, obowiązkowej czy koniecznej do systematycznego podejmowania. Pełnienie funkcji działacza społecznego podejmowano raczej okazjonalnie. |