BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Współczesny nauczyciel wobec problemu autorytetu. Studium porównawcze na podstawie badań uczniów i studentów pedagogiki
Instytucja:
Data: 2009 – 2012
Badacz: Renata Brzezińska
Abstrakt:

W badaniu wzięło udział 321 uczniów ze szkół publicznych w powiecie toruńskim, w tym 168 uczniów klas IV-VI szkoły podstawowej i 153 gimnazjalistów, oraz 139 studentów pedagogiki, studiujących w Wyższej Szkole Humanistyczno-Pedagogicznej we Włocławku. Główną część materiału badawczego zebrano za pomocą metody sondażu diagnostycznego. W badaniu studentów wykorzystano technikę analizy dokumentów i wytworów prac. Do osób mogących udzielić pomocy w rozwiązywaniu problemów wszyscy uczniowie najczęściej zaliczali swoich kolegów i koleżanki (40,4% uczniów szkoły podstawowej i 43,8% gimnazjalistów). Młodsi uczniowie na drugim miejscu wymienili wychowawcę (28,6% wskazań), a gimnazjaliści stwierdzili, że nie ma nikogo takiego (23,5%). Wśród starszych uczniów wychowawcę jako osobę, która mogłaby udzielić im pomocy, wskazało 11,1% respondentów. Pedagoga szkolnego w tym kontekście wymieniło 13,7% młodszych uczniów i 13,7% starszych. Większość uczniów twierdziła, że tylko niektórzy ich nauczyciele cieszą się autorytetem; taką odpowiedź wskazało 42,9% młodszych uczniów i 71,2% starszych. Z kolei wśród studentów, których poproszono o napisanie eseju, co czwarta osoba uważała, że żaden nauczyciel w dzisiejszych czasach nie cieszy się autorytetem. 10% studentów pedagogiki było przekonanych, że dostrzeganie autorytetu nauczyciela jest zależne od poziomu kształcenia uczniów. Za najważniejszą cechę nauczyciela cieszącego się autorytetem większość uczniów (blisko 40%) uznała życzliwy stosunek do uczniów. Z kolei wśród studentów najczęściej wymienianą odpowiedzią było powołanie.

Deskryptory TESE: zawód nauczyciela, postawa, relacja nauczyciel – uczeń, atmosfera w klasie, relacje interpersonalne
TESE descriptors: teaching profession, attitude, teacher-student relation, classroom climate, interpersonal relations
Publikacje:
  • Brzezińska, R. (2014). Współczesny nauczyciel wobec problemu autorytetu. Studium porównawcze na podstawie badań uczniów i studentów pedagogiki. Wychowanie na co Dzień, 4-5, 10-16.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"