Abstrakt: |
Celem badania było poznanie aspiracji edukacyjnych i zawodowych uczniów ostatniej i przedostatniej klasy liceów sportowych. Badaniem ankietowym objęto 90 osób. Wyniki badania pozwoliły stwierdzić, że znakomita większość respondentów planowała zdobyć wykształcenie wyższe zawodowe (88,9%), pozostali zaś aspiracje wiązali z wykształceniem wyższym magisterskim (10%). Badani planowali ponadto poznać w sumie co najmniej trzy języki obce (46,7%) lub cztery i więcej (53,3%). Wśród najczęściej wskazywanych planowanych form dokształcania znalazły się kursy zawodowe (40%) oraz studia podyplomowe (34,4%). Rzadziej wybierano naukę języków obcych (15,6%) i czytanie fachowej literatury (10%). Uczniowie brali pod uwagę najczęściej naukę w szkole państwowej (67,8%), pozostali zaś nie mieli na ten temat zdania. 95,6% uczniów planowało podjąć pracę w Polsce, 4,4% za granicą. Najczęściej wskazywanym miejscem pracy była własna firma (48,9%), następnie przedsiębiorstwo państwowe (26,7%) i prywatna firma (24,4%). Wśród czynników najsilniej determinujących decyzje zawodowe i edukacyjne badani zidentyfikowali sytuację społeczną w kraju (33,3%), następnie poczucie niezależności i samodzielności (11,1%), reformę szkolnictwa i media (po 10%), prywatne zainteresowania i typ szkoły (po 9,4%), prestiż (8,3%), możliwość podnoszenia kwalifikacji (6,7%) oraz przystąpienie do Unii Europejskiej (1,7%). Żadna osoba nie wskazała na nauczycieli ani na rodziców. |