Tytuł badania: |
Temperament a stan zdrowia i zachowania zdrowotne pedagogów młodzieżowych ośrodków wychowawczych i placówek ogólnodostępnych |
Data: |
1999 – 2001 |
Badacz: |
Jacek Pyżalski |
Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: Jaki jest związek cech temperamentalnych i subiektywnego stanu zdrowia pedagogów? Jaki jest związek cech temperamentalnych i obiektywnie zdiagnozowanych schorzeń psychosomatycznych? Jaki jest związek cech temperamentalnych i negatywnych zachowań zdrowotnych podejmowanych przez pedagogów? Próbę badawczą stanowiło 220 osób zatrudnionych w ośrodkach wychowawczych, szkołach zawodowych i bursach na terenie całego kraju. Średnia wieku respondentów wynosiła około 43 lat, natomiast staż pracy – 17 lat. Do zebrania materiału badawczego posłużono się kwestionariuszem Formalna charakterystyka zachowania Zawadzkiego oraz Strelaua, Kwestionariuszem osobowości Eysencka oraz Kwestionariuszem zdrowia skonstruowanym przez Widerszal-Bazyl. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono związek między cechami temperamentalnymi a doświadczaną przez pedagogów częstotliwością i natężeniem dolegliwości somatycznych. Zaznaczono jednak, że zaobserwowane zależności mogą wynikać zarówno z wyższego natężenia stresu, jak i ze zróżnicowanej temperamentalnie percepcji i interpretacji symptomów fizjologicznych. Zgromadzony materiał pozwolił wykazać również, że negatywne zachowania respondentów korelowały z cechami temperamentalnymi, odnoszącymi się do przejawiania lęku – tzn. z neurotycznością oraz reaktywnością emocjonalną. |
Deskryptory TESE: |
nauczyciel, choroba, zdrowie, problemy zdrowotne, zachowania, relacja nauczyciel – uczeń, praca, zawód nauczyciela |
TESE descriptors: |
teacher, illness, health, health problems, behaviour, teacher-student relation, labour, teaching profession |
Publikacje: |
- Pyżalski, J. (2006). Temperament a stan zdrowia i zachowania zdrowotne pedagogów młodzieżowych ośrodków wychowawczych i placówek ogólnodostępnych. Przegląd Badań Edukacyjnych, 2(3), 43-59.
|