BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Temperament a poznawczo-behawioralny styl funkcjonowania jednostki
Instytucja:
Data: [2002]
Badacz: Agata Magdalena Wytkowska
Abstrakt:

Celem badań było ustalenie zależności pomiędzy wybranymi temperamentalnymi i poznawczo-behawioralnymi wymiarami różnic indywidualnych. Założono, że dany styl funkcjonowania poznawczo-behawioralnego, który reguluje stymulację, może być preferowany ze względu na jednostkowe zapotrzebowanie na nią. Wybrane hipotezy badawcze brzmiały następująco: istnieje negatywna zależność pomiędzy potrzebą domknięcia poznawczego a intuicyjnym stylem przetwarzania informacji, istnieje pozytywna zależność pomiędzy przedziałową strategią aktywności a intuicyjnym sposobem przetwarzania informacji. Łącznie przebadano 83 osoby. Byli to studenci drugiego roku psychologii z Uniwersytetu Łódzkiego. Wykorzystano m.in.: Kwestionariusz Temperamentu – PTS (oprac. Strelau, Zawadzki i Angleitner), Kwestionariusz Zachowania: Formalna Charakterystyka Zachowania – FCZ-KT (oprac. Zawadzki i Strelau), Skalę Potrzeby Domknięcia Poznawczego, Skalę Punktowości versus Przedziałowości, Kwestionariusz IR (oprac. Kolańczyk). W badaniach wykorzystano analizy korelacyjne. Wartości współczynników korelacji wielokrotnej pokazują m.in., że występuje pozytywna zależność pomiędzy małym zapotrzebowaniem na stymulację a potrzebą domknięcia poznawczego.

Deskryptory TESE: student, badania naukowe, zachowania, postawa, zachowania społeczne
TESE descriptors: student, research, behaviour, attitude, social behaviour
Publikacje:
  • Wytkowska, A.M. (2003). Temperament a poznawczo-behawioralny styl funkcjonowania jednostki. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Psychologica, 7, 87-97.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"