BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Obraz systemu ról płciowych w podręcznikach – analiza porównawcza
Data: [2004]
Badacz: Dorota Pankowska
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu analizy porównawczej obrazu świata płci oraz ról rodzajowych reprezentowanych w podręcznikach. Materiał badawczy stanowiły podręczniki do nauczania początkowego, które obowiązywały w 1989 roku (25); podręczniki do programu kształcenia zintegrowanego Wesoła szkoła, wydanego przez WSiP w latach 2000-2001 (28); podręczniki do programów: Słońce na stole Marii Lorek, wydanego przez Muzę Szkolną w 2000 roku (12), oraz Ja, Ty – My Joanny Białobrzeskiej, wydanego przez Didasko w latach 1999-2001 (15). Ostatecznie analizie poddano 247 tekstów z podręczników sprzed 1989 roku oraz 308 – z podręczników nowych. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że treści podręczników z lat 80. przedstawiały obraz świata z wyraźnie zaznaczonym systemem ról płciowych i podziałem świata na męski i kobiecy. Zgodnie ze zgromadzonym materiałem rolę kobiecą określały głównie macierzyństwo oraz prowadzenie domu, męską z kolei – różne formy aktywności, praca zawodowa oraz działanie służące całemu społeczeństwu. W zakresie psychologicznego wizerunku płci wykazano, że kobiety i matki cechowały się przede wszystkim opiekuńczością, empatią i emocjonalnością, natomiast mężczyźni – siłą, odwagą i mądrością. Na podstawie analizy porównawczej z podręcznikami do nauczania zintegrowanego odnotowano pewne zmiany w zakresie ról rodzicielskich (m.in. wzrost udziału ojca w życiu podręcznikowych bohaterów). Jednocześnie okazało się, że w obrazie zadań kobiet i mężczyzn zaszło niewiele zmian – prace domowe oraz zajmowanie się dziećmi w dalszym ciągu przypisywane były płci żeńskiej, a męskiej – działalność zawodowa, polityczna, społeczna oraz związana z realizacją zainteresowań w wolnym czasie.

Deskryptory TESE: społeczeństwo, płeć, płeć męska, płeć żeńska, podręcznik, treści kształcenia
TESE descriptors: society, gender, male, female, textbook, content of learning
Publikacje:
  • Pankowska, D. (2005). Obraz systemu ról płciowych w podręcznikach – analiza porównawcza. Przegląd Badań Edukacyjnych, 1(1), 37-58.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"