BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Obraz szkoły jako „twórczej organizacji” w opinii słuchaczy podyplomowych Studiów Organizacji i Zarządzania Oświatą
Data: [2000]
Badacz: Beata Dyrda, Dorota Ekiert-Oldroyd
Abstrakt:

Celem badania była diagnoza opinii respondentów na temat funkcjonowania ich szkoły, a także analiza ich koncepcji szkoły twórczej. Badaniem objęto 156 słuchaczy (w tym 135 kobiet oraz 21 mężczyzn) podyplomowych Studiów Organizacji i Zarządzania Oświatą, prowadzonych przez Centrum Rozwoju Kierowniczej Kadry Oświatowej przy Wydziale Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu Śląskiego. Wśród respondentów 37,82% stanowiły kobiety na stanowisku dyrektora lub wicedyrektora (w grupie mężczyzn funkcję dyrektora pełniło dziewięć osób). Do zebrania materiału badawczego posłużono się metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem techniki ankiety. Do oceny poszczególnych opinii zastosowano analizę statystyczną wag punktowanych każdego z twierdzeń znajdujących się w kwestionariuszu. W wyniku przeprowadzonego badania wykazano, że rzeczywisty obraz szkoły, zdaniem respondentów, był pozytywny i nie odbiegał wyraźnie od idealnego modelu. Analiza uzyskanych odpowiedzi pozwoliła umieścić średnie poszczególnych twierdzeń w przedziale od 4,5 do 5,92 (na siedmiostopniowej skali). Okazało się, że najniższe rangi ankietowani przyporządkowali zespołowemu rozwiązywaniu problemów, autonomii szkoły, a także koncentracji władzy i systemu przekazywania informacji. Z kolei najwyżej ocenili możliwość doskonalenia swoich kwalifikacji oraz efektywne wykorzystywanie kwalifikacji personelu.

Deskryptory TESE: postawa wobec szkoły, postawa, szkoła, ocenianie, edukacja
TESE descriptors: attitude towards school, attitude, school, marking, education
Publikacje:
  • Ekiert-Oldroyd, D. i Dyrda, B. (2002). Obraz szkoły jako „twórczej organizacji” w opinii słuchaczy podyplomowych Studiów Organizacji i Zarządzania Oświatą. Chowanna, 2, 133-141.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"