Abstrakt: |
Celem badania była diagnoza opinii respondentów na temat funkcjonowania ich szkoły, a także analiza ich koncepcji szkoły twórczej. Badaniem objęto 156 słuchaczy (w tym 135 kobiet oraz 21 mężczyzn) podyplomowych Studiów Organizacji i Zarządzania Oświatą, prowadzonych przez Centrum Rozwoju Kierowniczej Kadry Oświatowej przy Wydziale Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu Śląskiego. Wśród respondentów 37,82% stanowiły kobiety na stanowisku dyrektora lub wicedyrektora (w grupie mężczyzn funkcję dyrektora pełniło dziewięć osób). Do zebrania materiału badawczego posłużono się metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem techniki ankiety. Do oceny poszczególnych opinii zastosowano analizę statystyczną wag punktowanych każdego z twierdzeń znajdujących się w kwestionariuszu. W wyniku przeprowadzonego badania wykazano, że rzeczywisty obraz szkoły, zdaniem respondentów, był pozytywny i nie odbiegał wyraźnie od idealnego modelu. Analiza uzyskanych odpowiedzi pozwoliła umieścić średnie poszczególnych twierdzeń w przedziale od 4,5 do 5,92 (na siedmiostopniowej skali). Okazało się, że najniższe rangi ankietowani przyporządkowali zespołowemu rozwiązywaniu problemów, autonomii szkoły, a także koncentracji władzy i systemu przekazywania informacji. Z kolei najwyżej ocenili możliwość doskonalenia swoich kwalifikacji oraz efektywne wykorzystywanie kwalifikacji personelu. |