BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Obraz szkoły u dziecka
Instytucja:
Data: luty 1990 – marzec 1990
Badacz: Maria Dudzikowa, Aleksandra Kłobuchowa
Abstrakt:

Celem badania przeprowadzonego w ramach pracy magisterskiej przygotowywanej pod kierunkiem prof. M. Dudzikowej (Obraz szkoły u dziecka przedszkolnego) było poznanie stopnia ukształtowania obrazu szkoły u dziecka w najstarszej grupie przedszkola, a także ustalenie czynników (np. płeć), które różnicują poziom ukształtowania obrazu szkoły w oczach dzieci przedszkolnych. Przedmiotem badania były: wyobrażenia o szkole, także jako o budynku, o urządzeniu klasy szkolnej, wyobrażenia o nauczycielu (postawa, zakres czynności), wyobrażenia o roli ucznia, wyobrażenia o koledze ze szkoły. Badaniem objęto 45 dzieci z dwóch przedszkoli w Ostrzeszowie. Do zadań badanych dzieci należały: wybór odpowiedniej ilustracji według polecenia, dokończenie opowiadań z obrazkami, wskazanie sylwetki osoby, wybieranie obrazków związanych z odpowiednią tematyką, ustawienie makiet, wykonanie rysunku na temat: Szkoła, do której będę chodził, rozmowa. Na rysunkach dotyczących wyobrażenia budynku i otoczenia szkoły najczęściej pojawiały się sylwetki uczniów (40 prac); jedynie w dziewięciu pracach pojawili się nauczyciele. 40 badanych dzieci wyobraża sobie inne niż tradycyjne ustawienie ławek szkolnych. W wypowiedziach większości dzieci przeważały następujące określenia związane ze szkołą: duża, mała, wesoła, kolorowa, fajna, jasna. 44% dzieci wyobraża sobie nauczyciela jako osobę opiekuńczą, 45% jako nagradzającą, 38,9% jako karzącą. Dzieci, których rodzice mają wykształcenie wyższe, najczęściej wskazują książkę jako atrybut niezbędny w pracy nauczyciela. Dzieci nieposiadające rodzeństwa bardzo często fantazjują na temat kar stosowanych przez nauczycieli, np. ciąganie za uszy.  Wiedza dzieci kończących przedszkole na temat szkoły jest – jak wykazało badanie – na niskim i średnim poziomie. Oprócz pozytywnych wyobrażeń dzieci dość często odczuwają lęk związany z przejściem z przedszkola do szkoły podstawowej. Dziewczynki mają pełniejszy obraz szkoły, zgodniejszy z rzeczywistością. Brak rodzeństwa ujemnie wpływa na wyobrażenia dziecka o nauczycielu, roli ucznia i kolegach. Na wyobrażenia o szkole ma wpływ także usytuowanie placówki przedszkolnej.

Deskryptory TESE: edukacja przedszkolna, przejście z przedszkola do szkoły podstawowej, rozumienie, szkoła podstawowa, nauczyciel, rozwój dziecka, rozwój poznawczy, wiek wstępowania do szkoły
TESE descriptors: pre-primary education, transition from pre-primary to primary education, comprehension, primary school, teacher, child development, cognitive development, school starting age
Publikacje:
  • Kłobuchowa, A. (1993). Obraz szkoły u dziecka. Wychowanie w Przedszkolu, 1, 8-14.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"