Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: Jaki jest poziom i hierarchia potrzeb zawodowych nauczycieli nauczania zintegrowanego? Jaki jest poziom poczucia wsparcia zawodowego ze strony różnych agend? Analizę oparto na materiale badawczym zgromadzonym w 2004 roku przez ISP wśród ogólnopolskiej próby losowej nauczycieli szkół publicznych podstawowych oraz gimnazjów (próba liczyła 105 osób) oraz na materiale zebranym w 2005 roku (badaniem objęto 10 losowo wybranych szkół publicznych w Warszawie, w tym 28 nauczycieli). W obu etapach wykorzystano ankietę dotyczącą potrzeb zawodowych, którą skonstruowali R. Dolata, B. Murawska oraz E. Putkiewicz. W wyniku przeprowadzonej analizy danych stwierdzono, że respondenci wykazywali postawę obronną przy deklarowaniu potrzeb zawodowych. Najwyższą pozycję w hierarchii potrzeb badanych pedagogów zajęła wiedza o zasadach awansu zawodowego oraz wykorzystanie technik komputerowych w nauczaniu. Ponadto okazało się, że wysoko w rankingu uplasowały się także problemy związane z agresywnymi zachowaniami uczniów. Dodatkowo ustalono, że respondenci mogli liczyć w rozwiązywaniu problemów zawodowych na pomoc ze strony najbliższego środowiska szkolnego lub literatury fachowej. Zgodnie z udzielonymi odpowiedziami agendy specjalne nie spełniały oczekiwań badanych pedagogów (stwierdzono, że doradca metodyczny był ostatnią osobą, którą ankietowani poprosiliby o pomoc, z wyjątkiem spraw dotyczących awansu zawodowego). |