BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Potrzeby zawodowe nauczycieli nauczania zintegrowanego
Data: [2005]
Badacz: Barbara Murawska
Abstrakt:

Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: Jaki jest poziom i hierarchia potrzeb zawodowych nauczycieli nauczania zintegrowanego? Jaki jest poziom poczucia wsparcia zawodowego ze strony różnych agend? Analizę oparto na materiale badawczym zgromadzonym w 2004 roku przez ISP wśród ogólnopolskiej próby losowej nauczycieli szkół publicznych podstawowych oraz gimnazjów (próba liczyła 105 osób) oraz na materiale zebranym w 2005 roku (badaniem objęto 10 losowo wybranych szkół publicznych w Warszawie, w tym 28 nauczycieli). W obu etapach wykorzystano ankietę dotyczącą potrzeb zawodowych, którą skonstruowali R. Dolata, B. Murawska oraz E. Putkiewicz. W wyniku przeprowadzonej analizy danych stwierdzono, że respondenci wykazywali postawę obronną przy deklarowaniu potrzeb zawodowych. Najwyższą pozycję w hierarchii potrzeb badanych pedagogów zajęła wiedza o zasadach awansu zawodowego oraz wykorzystanie technik komputerowych w nauczaniu. Ponadto okazało się, że wysoko w rankingu uplasowały się także problemy związane z agresywnymi zachowaniami uczniów. Dodatkowo ustalono, że respondenci mogli liczyć w rozwiązywaniu problemów zawodowych na pomoc ze strony najbliższego środowiska szkolnego lub literatury fachowej. Zgodnie z udzielonymi odpowiedziami agendy specjalne nie spełniały oczekiwań badanych pedagogów (stwierdzono, że doradca metodyczny był ostatnią osobą, którą ankietowani poprosiliby o pomoc, z wyjątkiem spraw dotyczących awansu zawodowego).

Deskryptory TESE: kształcenie na poziomie elementarnym, nauczyciel, potrzeby szkoleniowe, kompetencje, kwalifikacje pedagogiczne, kwalifikacje zawodowe, zawód nauczyciela, przebieg kariery zawodowej, doradca, nauczyciel przedmiotów zintegrowanych
TESE descriptors: basic education, teacher, training need, competence, teaching qualification, vocational qualification, teaching profession, career advancement, guidance officer, generalist teacher
Publikacje:
  • Murawska, B. (2006). Potrzeby zawodowe nauczycieli nauczania zintegrowanego. Problemy Wczesnej Edukacji, 1, 81-89.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"