BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Wpływ taktu pedagogicznego na stosunek emocjonalny uczniów do swych wychowawców
Instytucja:
Data: 1989 – 1990
Badacz: Cezary Hendryk
Abstrakt:

Celem badań było uzyskanie odpowiedzi na pytania. Badaniami objęto 100 uczniów w wieku 14-16 lat z klas pierwszych jednego ze szczecińskich liceów. Wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego i technikę ankiety. Ankietę skonstruowano na podstawie przejawów taktu pedagogicznego, wyselekcjonowanych przez J. Štefanovicia; zawarto w niej 36 takich przejawów. Za wskaźnik poziomu taktu pedagogicznego przyjęto liczbę takich przejawów. Badanych pytano o ich wychowawców z klas ósmych. Rolę pomocniczą odegrało kilkanaście wypracowań uczniów. Wyniki ujawniły, że większość nauczycieli (60%) wykazywała się bardzo wysokim i wysokim poziomem taktu pedagogicznego, 23% – średnim, 17% – niskim. W opinii 91 uczniów nauczyciele takt pedagogiczny przejawiali najczęściej przez poprawne, uprzejme zachowanie wobec rodziców uczniów. 85 nauczycieli przejawiało go przez dostrzeganie starań uczniów o poprawienie się, 81 – przez obronę ucznia przed krzywdą, nietaktownym zachowaniem innego nauczyciela, pomoc w trudnej sytuacji. Ponad 70 nauczycieli przejawiało takt pedagogiczny przez ogólną zdolność rozumienia uczniów. Ponad 60 nauczycieli wykazywało zrozumienie dla uczniowskiego żartu, chętnie doradzało uczniom, wykazywało poświęcenie, okazywało zaufanie, wspierało, odznaczało się optymizmem i poczuciem humoru. 61 nauczycieli posiadało zdolność do samokrytyki. Do mniej powszechnych przejawów taktu pedagogicznego należały: znajdowanie czasu dla uczniów poza szkołą, nieskarżenie na nich zwierzchnikom, nieodreagowywanie na uczniach swoich problemów, szacunek dla uczniów; w grupie najmniej powszechnych znalazły się także zachowania świadczące o sprawiedliwości i obiektywizmie.

Deskryptory TESE: nauczyciel, wychowawca klasy, relacja nauczyciel – uczeń, osobowość, postawa
TESE descriptors: teacher, form teacher, teacher-student relation, personality, attitude
Publikacje:
  • Hendryk, C. (1994). Wpływ taktu pedagogicznego na stosunek emocjonalny uczniów do swych wychowawców. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Prace Instytutu Pedagogiki i Psychologii, 20, 61-70.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"