Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono wśród pracowników oświaty uczestniczących w studiach podyplomowych w ramach programu BENLID. Łącznie na studia uczęszczało 650 osób. Do analizy zakwalifikowano 486 poprawnie wypełnionych ankiet. W badanej próbie było 44 mężczyzn i 442 kobiety. 139 osób miało staż pracy w oświacie wynoszący sześć lat albo mniej. 176 respondentów pracowało w oświacie od siedmiu do 18 lat, a 171 – 19 lat i więcej. 92 ankietowanych było zatrudnionych na umowę na czas określony, 313 na czas nieokreślony, 64 osoby posiadały mianowanie, a siedem miało więcej niż jedną formę zatrudnienia. 430 badanych pracowało w placówkach publicznych, 40 zaś w prywatnych. 40 respondentów było zatrudnionych w placówkach wychowania przedszkolnego, 201 w szkołach podstawowych, 114 w gimnazjach, 12 w szkołach zawodowych, 26 w liceach ogólnokształcących i profilowanych, 19 w technikach, a 26 w szkołach policealnych. 450 studentów posiadało kwalifikacje pedagogiczne. Na podstawie wyników badania stwierdzono, że osoby doświadczone i ze średnim stażem pracy znacznie częściej wybierały studia z zakresu organizacji i zarządzania pracą szkoły. Pracownicy oświaty o najniższym stażu pracy wybierali natomiast zdecydowanie częściej edukację wczesnoszkolną i przedszkolną, a zauważalnie częściej – kompetencje opiekuńczo-wychowawczo-terapeutyczne. Zaobserwowano ponadto wyraźną zależność między pracą w miejscu zamieszkania a stażem pracy – im większy był staż pracy badanych, tym częściej pracowali oni w miejscu zamieszkania. |