Abstrakt: |
Ankietę na temat motywów doskonalenia zawodowego przeprowadzono wśród 458 uczestników studiów podyplomowych w ramach projektu BENLID – doskonalenia świętokrzyskich kadr oświaty. Zamiłowanie do pracy z młodzieżą i dziećmi – jako motyw wyboru zawodu nauczyciela – wskazało 62,18% kobiet i 49,15% mężczyzn, dążenie do zdobycia zawodu mającego wysokie uznanie społeczne odpowiednio 9,41% i 8,47%, wpływ rodziny 9,96% i 6,78%, przypadek 8,30% i 16,95%, warunki pracy (długie wakacje i małą liczbę godzin w tygodniu) 8,86% i 13,56%. Nieco ponad 60% respondentów było zadowolonych z wyboru zawodu, 35,40% raczej tak, 4,20% zaś nie było zadowolonych z takiego wyboru. Do czynników wpływających na potrzebę doskonalenia zawodowego respondenci zaliczyli: hospitacje – 3,38% wskazań, pracę i posiedzenia rad pedagogicznych – 3,83%, obserwacje lekcji koleżeńskich – 3,38%, korzystanie z doświadczeń kolegów i koleżanek – 10,81%, pracę dydaktyczno-wychowawczą z uczniami – 36,04%, spotkania z nauczycielem metodykiem – 2,25%, samoświadomość samokształcenia – 40,32%. Doskonalenie zawodowe nauczyciele podejmowali z powodu: wyższych zarobków – 4,31% wskazań; awansu zawodowego – 9,83%; uniknięcia bezrobocia – 7,41%; rozwoju zainteresowań – 12,41%; potrzeb szkoły – 10,97%; poszerzania i aktualizacji wiedzy – 13,77%; własnych aspiracji samokształceniowych – 10,74%; nadążania za rozwojem – 5,67%; uzyskania lepszych efektów nauczania – 12,33%; potrzeby samorozwoju – 12,56%. |