BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Motywy i najważniejsze uwarunkowania podejmowania studiów zaocznych przez nauczycieli
Data: [1999]
Badacz: Grażyna Orzechowska
Abstrakt:

Przedmiot badania stanowiły motywy podjęcia edukacji w trybie pięcioletnich studiów zaocznych. W badaniu wzięło udział 140 studiujących nauczycieli (w tym 90,7% kobiet). Wśród respondentów 53,5% stanowiły osoby w przedziale wiekowym 31-35 lat. Ponadto 85% było po ukończonym dwuletnim studium zawodowym. Staż pracy ponad połowy badanych wynosił od 11 do 15 lat (52,1%), większość ankietowanych pracowała także na poziomie podstawowym (94%) oraz w szkołach państwowych (86,9%). Do zebrania materiału badawczego posłużono się metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem ankiety. Najczęściej wskazywane motywacje podjęcia kształcenia: pragnienie podwyższenia kwalifikacji (53%), poprawa sytuacji materialnej (23%), ambicje (14%) oraz zagrożenie bezrobociem (10%). Do najbardziej niezaspokojonych potrzeb respondentów należały: potrzeba nadążania za rozwojem społeczno-gospodarczym (32,8%), potrzeba zdania egzaminu końcowego i uzyskanie magisterium (28,6%), potrzeba autorytetu w środowisku nauczycielskim (24,3%), a także potrzeba prestiżu i autorytetu u uczniów (14,3%). Zgodnie ze zgromadzonym materiałem ustalono również, że największe trudności ankietowanym w systemie szkolnym sprawiała wielość możliwości programowych i wybór właściwej (ponad 50%). W dalszej kolejności podawano wybór podręcznika (34,9%) oraz wpływ i ingerencję społeczności lokalnej w pracę szkoły (13,5%).

Deskryptory TESE: nauczyciel, zawód nauczyciela, ustawiczne doskonalenie zawodowe, doskonalenie zawodowe nauczycieli, edukacja dorosłych, motywacja, student, podręcznik, doskonalenie zawodowe w toku pracy
TESE descriptors: teacher, teaching profession, continuing professional development, in-service teacher training, adult education, motivation, student, textbook, in-service training
Publikacje:
  • Orzechowska, G. (2001). Motywy i najważniejsze uwarunkowania podejmowania studiów zaocznych przez nauczycieli. Edukacja Dorosłych, 3, 49-56.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"