Abstrakt: |
W badaniu wzięło udział 282 nauczycieli, w tym 156 mianowanych i 126 dyplomowanych z dziesięciu gimnazjów w byłym województwie legnickim. Pytania badawcze koncentrowały się wokół takich zagadnień jak: doskonalenie zawodowe nauczycieli i jego udział w jakościowej zmianie ich pracy; czynniki związane z awansem zawodowym, mające pozytywny i negatywny wpływ na jakość pracy nauczyciela. Na podstawie wyników badania stwierdzono, że głównym powodem, dla którego nauczyciele decydują się na podniesienie stopnia awansu, są wyższe zarobki – odpowiedź tę wskazało 73,7% respondentów. Pogłębianie wiedzy okazało się istotne dla co piątego badanego nauczyciela. Zaspokojenie własnych ambicji w tym kontekście podało zaledwie 7% ankietowanych. Blisko 95% badanych uczestniczyło w różnych formach doskonalenia zawodowego; prawie co dwudziesta osoba z takiej formy dokształcania jednak w ogóle nie korzystała. W zewnętrznych formach doskonalenia zawodowego nauczyciele uczestniczyli głównie ze względu na chęć zaspokajania własnych potrzeb – ten argument podało 79,4% badanych. Co dziesiąta osoba uczestnicząca w doskonaleniu zawodowym robiła to dla zdobycia zaświadczenia. 66,3% respondentów zadeklarowało, że awans zawodowy przyczynił się w ich przypadku do istotnych zmian w charakterze ich pracy. 11,4% nauczycieli nie zgodziło się z tezą, zgodnie z którą awans zawodowy może przyczynić się do zmiany w zakresie ich pracy nauczycielskiej. 45,3% odczuwało zmiany jakościowe w obszarze dydaktyki. 32% zauważało zmiany w obszarze: opieka i wychowanie. Pozostali respondenci wskazali odpowiedź: promocja szkoły. |