BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Czy awans oznacza zmianę?
Data: [2007]
Badacz: Marek Kazimierowicz
Abstrakt:

W badaniu wzięło udział 282 nauczycieli, w tym 156 mianowanych i 126 dyplomowanych z dziesięciu gimnazjów w byłym województwie legnickim. Pytania badawcze koncentrowały się wokół takich zagadnień jak: doskonalenie zawodowe nauczycieli i jego udział w jakościowej zmianie ich pracy; czynniki związane z awansem zawodowym, mające pozytywny i negatywny wpływ na jakość pracy nauczyciela. Na podstawie wyników badania stwierdzono, że głównym powodem, dla którego nauczyciele decydują się na podniesienie stopnia awansu, są wyższe zarobki – odpowiedź tę wskazało 73,7% respondentów. Pogłębianie wiedzy okazało się istotne dla co piątego badanego nauczyciela. Zaspokojenie własnych ambicji w tym kontekście podało zaledwie 7% ankietowanych. Blisko 95% badanych uczestniczyło w różnych formach doskonalenia zawodowego; prawie co dwudziesta osoba z takiej formy dokształcania jednak w ogóle nie korzystała. W zewnętrznych formach doskonalenia zawodowego nauczyciele uczestniczyli głównie ze względu na chęć zaspokajania własnych potrzeb – ten argument podało 79,4% badanych. Co dziesiąta osoba uczestnicząca w doskonaleniu zawodowym robiła to dla zdobycia zaświadczenia. 66,3% respondentów zadeklarowało, że awans zawodowy przyczynił się w ich przypadku do istotnych zmian w charakterze ich pracy. 11,4% nauczycieli nie zgodziło się z tezą, zgodnie z którą awans zawodowy może przyczynić się do zmiany w zakresie ich pracy nauczycielskiej. 45,3% odczuwało zmiany jakościowe w obszarze dydaktyki. 32% zauważało zmiany w obszarze: opieka i wychowanie. Pozostali respondenci wskazali odpowiedź: promocja szkoły. 

Deskryptory TESE: doskonalenie zawodowe nauczycieli, doskonalenie zawodowe w toku pracy, wybór kierunku kształcenia zawodowego, samokształcenie, krytycyzm, postawa
TESE descriptors: in-service teacher training, in-service training, choice of training, self-instruction, critical sense, attitude
Publikacje:
  • Kazimierowicz, M. (2008). Czy awans oznacza zmianę? Nowa Szkoła, 9, 34-38.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"