BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Rola doskonalenia zawodowego w podnoszeniu kompetencji nauczycieli wychowawców
Instytucja:
Data: 2011
Badacz: Anna Róg
Abstrakt:

W badaniu uczestniczyło 458 nauczycieli – słuchaczy studiów podyplomowych. W badanej próbie znalazło się 22 stażystów, 127 nauczycieli kontraktowych, 87 mianowanych, 202 dyplomowanych oraz 20 bez stopnia awansu zawodowego. Badanych pytano o wpływ studiów podyplomowych na poszerzenie wiedzy. 191 nauczycieli dzięki studiom poznało nowe narzędzia diagnostyczne. 101 osób nauczyło się korzystania z narzędzi diagnostycznych, o których do tej pory tylko słyszały. 71 zwracało uwagę na to, że problematyka poruszana w ramach studiów była już dla nich znana. 63 respondentów uważało, że podczas studiów nie mieli zajęć, które pozwoliłyby im na poszerzenie dotychczasowej wiedzy. Nauczyciele odpowiadali także na pytanie o wpływ studiów na poszerzenie ich wiedzy na temat form i metod pracy wychowawczej z dziećmi i młodzieżą. 223 ankietowanych poznało nowe metody takiej pracy i wiedziało, jak je stosować. 110 nauczyło się stosowania metod, o których do tej pory tylko słyszeli. Jeśli chodzi o wpływ studiów na zdobycie wiedzy i praktycznych umiejętności w zakresie rozwiązywania trudności wychowawczych w klasie, 190 badanych deklarowało, że zdobyli wiedzę i umiejętności praktyczne. 109 badanych z kolei zdobyło – według własnych deklaracji – jedynie wiedzę teoretyczną. 51 nauczycieli nie dowiedziało się podczas studiów niczego nowego na ten temat, a 76 uważało, że nie było takich zajęć, które pozwoliłyby im na poszerzenie wiedzy na ten temat.

Deskryptory TESE: doskonalenie zawodowe nauczycieli, doskonalenie zawodowe w toku pracy, samokształcenie, samoocena, motywacja, krytycyzm, wychowanie dziecka, opieka nad dzieckiem
TESE descriptors: in-service teacher training, in-service training, self-instruction, self-evaluation, motivation, critical sense, child rearing, childcare
Publikacje:
  • Róg, A. (2012). Rola doskonalenia zawodowego w podnoszeniu kompetencji nauczycieli wychowawców. W: W. Dróżka, J. Miko-Giedyk i R. Miszczuk (red.), Doskonalenie zawodowe nauczycieli i innych pracowników oświaty (s. 155-177). Kielce: Uniwersytet Jana Kochanowskiego.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"