Abstrakt: |
W badaniu uczestniczyło 458 nauczycieli – słuchaczy studiów podyplomowych. W badanej próbie znalazło się 22 stażystów, 127 nauczycieli kontraktowych, 87 mianowanych, 202 dyplomowanych oraz 20 bez stopnia awansu zawodowego. Badanych pytano o wpływ studiów podyplomowych na poszerzenie wiedzy. 191 nauczycieli dzięki studiom poznało nowe narzędzia diagnostyczne. 101 osób nauczyło się korzystania z narzędzi diagnostycznych, o których do tej pory tylko słyszały. 71 zwracało uwagę na to, że problematyka poruszana w ramach studiów była już dla nich znana. 63 respondentów uważało, że podczas studiów nie mieli zajęć, które pozwoliłyby im na poszerzenie dotychczasowej wiedzy. Nauczyciele odpowiadali także na pytanie o wpływ studiów na poszerzenie ich wiedzy na temat form i metod pracy wychowawczej z dziećmi i młodzieżą. 223 ankietowanych poznało nowe metody takiej pracy i wiedziało, jak je stosować. 110 nauczyło się stosowania metod, o których do tej pory tylko słyszeli. Jeśli chodzi o wpływ studiów na zdobycie wiedzy i praktycznych umiejętności w zakresie rozwiązywania trudności wychowawczych w klasie, 190 badanych deklarowało, że zdobyli wiedzę i umiejętności praktyczne. 109 badanych z kolei zdobyło – według własnych deklaracji – jedynie wiedzę teoretyczną. 51 nauczycieli nie dowiedziało się podczas studiów niczego nowego na ten temat, a 76 uważało, że nie było takich zajęć, które pozwoliłyby im na poszerzenie wiedzy na ten temat. |