Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu weryfikacji następujących hipotez: 1) Istnieje różnica między samowiedzą informatyków i handlowców, spowodowana korelacją między samowiedzą i aktywnością zawodową. 2) Istnieje związek między samowiedzą a celami życiowymi człowieka zaangażowanego w aktywność zawodową. Badaniem objęto pracowników firm teleinformatycznych z Warszawy, kobiety i mężczyzn w wieku 25-40 lat z wyższym wykształceniem oraz przynajmniej rocznym stażem pracy w firmie. Wyróżniono grupę eksperymentalną, w skład której wchodzili handlowcy (N = 31), oraz grupę kontrolną, którą tworzyli informatycy (N = 40). Do zebrania materiału badawczego posłużono się Testem Przymiotników ACL H.G. Gougha i A.B. Heilbruna, Kwestionariuszem Celów KCEL Z. Zaleskiego oraz Charakterystyką Stanowiska Pracy J.F. Terelaka i K. Migdała. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że handlowcy w porównaniu z informatykami charakteryzowali siebie bardziej jako osoby dominujące, natrętne, niecierpliwe, mniej gotowe na poradę, pewniejsze siebie, a także pragmatyczne i nieskomplikowane. Wykazano, że samowiedza posiadana przez respondentów z grupy eksperymentalnej mogła ułatwiać wykonywanie zawodu handlowca. Zgodnie z uzyskanym materiałem badanych z grupy kontrolnej (informatyków) cechowały z kolei: brak pewności siebie, nadmierna ostrożność, wstydliwość, mała ekspresyjność oraz twórczość. Na podstawie wyników uzyskanych przez informatyków wykazano, że posiadana przez nich samowiedza może współgrać z wykonywaną pracą. W zakresie korelacji samowiedzy z aktywnością zawodową w grupie handlowców odnotowano, że im wyższa dominacja, tym częściej pracownik pomaga innym. Zauważono również, że im bardziej cierpliwa, nieskomplikowana i respektująca rolę osoba, tym mniej w pracy podejmuje negocjacji. W przypadku informatyków wykazano m.in., że dominacja koreluje negatywnie z nowatorską pracą. Zaobserwowano również, że gotowość na poradę korelowała pozytywnie z pracą w zespole i urządzeniami technicznymi. |