Abstrakt: |
Badanie przeprowadzono w celu odpowiedzi na następujące pytania: W jaki sposób można oszacować poczucie jakości życia u dzieci przedszkolnych? Jaka jest wartość psychometryczna kwestionariusza opracowanego do oceny jakości życia u młodszych dzieci? Jakie są ogólne wymiary jakości życia u dzieci? Jak kształtuje się poczucie jakości życia u dzieci w poszczególnych sferach? Próbę badawczą stanowiło 80 dzieci w wieku przedszkolnym (3;4-7;5 roku) ze wstępną diagnozą zeza i niedowidzenia (w tym 36 dziewczynek oraz 44 chłopców). Respondenci uczęszczali do placówek w Lublinie. W badaniu wykorzystano Kwestionariusz Dziecięcej Jakości Życia (skonstruowanego na podstawie metody AUQUEI Manificat i Dazord). Na podstawie zgromadzonego materiału stwierdzono, że ankietowani najwyżej oceniali takie sfery życia jak: przebywanie na wakacjach, spotkanie z dziadkami, swoje urodziny, spożywanie obiadu, własną skuteczność w robieniu jakichś rzeczy, zabawy sportowe, zadowolenie z siebie oraz oglądanie telewizji. Z kolei najniższe poczucie jakości życia odnotowano w sytuacji pobytu dziecka w szpitalu, pozostawania samemu w domu, wizyty u lekarza czy przebywania w nocy daleko od domu. |