Abstrakt: |
Celem badania była weryfikacja założenia, że poczucie jakości życia u nauczycieli szkół ponadpodstawowych zależne jest od zadowolenia z wykonywanej pracy. Do zebrania materiału posłużono się metodą sondażu diagnostycznego z wykorzystaniem Skali Poczucia Jakości Życia (SPJŻ) S. Kowalika. Badaniem objęto 120 nauczycieli (67% stanowiły kobiety) zatrudnionych w szkołach ponadpodstawowych na terenie województwa mazowieckiego. Respondentów podzielono na osiem grup w oparciu o wiodący przedmiot nauczania, w tym: nauczycieli wychowania fizycznego, nauczania początkowego, języka polskiego, języka angielskiego, informatyki, matematyki, przyrody i sztuki. Wiek respondentów mieścił się w przedziale od 30 do 40 lat. Zgodnie ze zgromadzonymi odpowiedziami stwierdzono, że poczucie jakości życia ankietowanych w niewielkim stopniu było związane z zadowoleniem z pracy zawodowej, w odniesieniu do zarówno teraźniejszości, jak i przyszłości. Okazało się, że w odniesieniu do przyszłości tylko w grupie nauczycieli wychowania fizycznego odnotowano niższe poczucie jakości życia, które wiązało się z obniżonym zadowoleniem z pracy zawodowej. Wykazano również, że praca zawodowa nie była najwyżej ocenianym wymiarem poczucia jakości życia. W czasie przeprowadzanej ankiety wymiar ten plasował się na piątym miejscu, a w odniesieniu do przyszłości na dziewiątym. Dodatkowo ustalono, że najważniejszymi wymiarami SPJŻ dla respondentów (zarówno w teraźniejszości, jak i w odniesieniu do przyszłości) były: „życie w Polsce”, „zarobki i oszczędności” oraz „czas wolny”. |