BIBE
polski   english
Strona główna Instytut badań edukacyjnych
BIBE
Evidence Informed Policy
Zobacz również
Nasze strony
O pracowni

Zespół Pracowni BIBE zajmuje się przede wszystkim monitorowaniem i opracowaniem badań za lata 1989-2015 prowadzonych w zakresie szeroko pojętej edukacji.   >> więcej


napisz do nas
bibe@ibe.edu.pl
 
  poprzednie
następne  
 
Obserwuj
Tytuł badania: Badanie ukrytego programu szkoły w pracy nauczyciela – refleksyjnego praktyka
Data: [2004]
Badacz: Ewa Arcisz-Rogowska, Krystyna Augustynowicz-Słoboda, Ewa Bracha, Małgorzata Kapica, Agata Łazarz, Elżbieta Olszewska, Dorota Pankowska, Maria Siemion, Ewa Zborowska, Barbara Zegar, Katarzyna Zentak
Abstrakt:

Przedmiot badania stanowiły różne aspekty rzeczywistości szkolnej z trzech obszarów: szkolnej codzienności (w tym m.in. tłok, rutyna, ocenianie, przymus); treści podręczników (geografii oraz historii); problematyki ukrytego programu nauczycieli. Badanie przeprowadziły nauczycielki, które uczestniczyły w Podyplomowych Studiach Umiejętności Wychowawczych. W badaniu posłużono się przede wszystkim analizami jakościowymi, ale wykorzystano również dane ilościowe, pochodzące z przeprowadzonych ankiet. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że w klasach, w których realizowano tok nauczania w systemie Montessori, przymus występował w mniejszym stopniu niż w klasach tradycyjnych. Ponadto analiza treści dwóch podręczników do geografii społeczno-gospodarczej dla klasy trzeciej szkoły średniej wykazała, że w obu podręcznikach występowały znaczne dysproporcje między zagadnieniami społecznymi a ekonomicznymi (z dominacją tych ostatnich). W obu podręcznikach odnotowano również nadreprezentację problematyki dotyczącej krajów wysoko rozwiniętych. W zakresie ukrytego programu nauczycieli ustalono m.in., że najczęściej stosowaną przez nauczycieli strategią była socjalizacja. W dalszej kolejności, zdaniem badanych pedagogów, występowały: negocjacje, fraternizacja, rytuał i rutyna, dominacja i wycofywanie się. W opinii badanych uczniów jednak kolejność strategii była następująca: rytuał i rutyna, negocjacje, dominacja, wycofywanie się, fraternizacja.

Deskryptory TESE: program nauczania, zawód nauczyciela, nauczyciel, nauczanie, edukacja, relacja nauczyciel – uczeń, zachowania
TESE descriptors: curriculum, teaching profession, teacher, teaching, education, teacher-student relation, behaviour
Publikacje:
  • Pankowska, D. (2006). Badanie ukrytego programu szkoły w pracy nauczyciela – refleksyjnego praktyka. Przegląd Badań Edukacyjnych, 2(3), 27-41.
 
Tagi
Ostatnie wyszukiwania
Wyszukane słowo Liczba odpowiedzi
 
Strona internetowa współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Baza Informacji o Badaniach Edukacyjnych została stworzona w ramach projektu "BADANIE JAKOŚCI I EFEKTYWNOŚCI EDUKACJI ORAZ INSTYTUCJONALIZACJA ZAPLECZA BADAWCZEGO"