Abstrakt: |
Przedmiot badania stanowiły różne aspekty rzeczywistości szkolnej z trzech obszarów: szkolnej codzienności (w tym m.in. tłok, rutyna, ocenianie, przymus); treści podręczników (geografii oraz historii); problematyki ukrytego programu nauczycieli. Badanie przeprowadziły nauczycielki, które uczestniczyły w Podyplomowych Studiach Umiejętności Wychowawczych. W badaniu posłużono się przede wszystkim analizami jakościowymi, ale wykorzystano również dane ilościowe, pochodzące z przeprowadzonych ankiet. W wyniku przeprowadzonego badania stwierdzono, że w klasach, w których realizowano tok nauczania w systemie Montessori, przymus występował w mniejszym stopniu niż w klasach tradycyjnych. Ponadto analiza treści dwóch podręczników do geografii społeczno-gospodarczej dla klasy trzeciej szkoły średniej wykazała, że w obu podręcznikach występowały znaczne dysproporcje między zagadnieniami społecznymi a ekonomicznymi (z dominacją tych ostatnich). W obu podręcznikach odnotowano również nadreprezentację problematyki dotyczącej krajów wysoko rozwiniętych. W zakresie ukrytego programu nauczycieli ustalono m.in., że najczęściej stosowaną przez nauczycieli strategią była socjalizacja. W dalszej kolejności, zdaniem badanych pedagogów, występowały: negocjacje, fraternizacja, rytuał i rutyna, dominacja i wycofywanie się. W opinii badanych uczniów jednak kolejność strategii była następująca: rytuał i rutyna, negocjacje, dominacja, wycofywanie się, fraternizacja. |